Hyvä sähköalan opettaja

Tähän tiedotteeseen on kerätty sähköistysalaa koskevaa tietoa opetustoimintasi tueksi.

_________________________________________________________________________________

Sähkönumerolla ja siihen liittyvillä tuotetiedoilla on merkittävä rooli koko toimitusketjussa

Sähköteknisen kaupan alalla Suomessa on myynnissä yli 240.000 sähköteknistä tuotetta, joiden myyminen ja ostaminen tapahtuu alan yhteisellä koodilla - sähkönumerolla.

Sähkönumerot.fi-tuotetietopalvelun monipuolisten mahdollisuuksien tunteminen on tärkeää kaikille sähköistysalan toimijoille. STK onkin tehnyt alan yritysten ja oppilaitosten käyttöön oppimateriaalin aiheesta "Sähköteknisten tuotteiden hankinta
- Miten sähkönumero palvelee koko toimitusketjussa".

Oppimateriaalipaketti on vastikään päivitetty ja sisältää 34 dian powerpoint-esityksen ja neljä 15-20 minuuttia kestävää harjoitussarjaa. Oppimateriaali löytyy tästä linkistä tai osoitteesta sahkonumerot.fi > Tietoa ja Ohjeet.

Myös harjoitusten vastaukset löytyvät
samasta osoitteesta, mutta tämä - vain teidän opettajien käyttöön tarkoitettu dokumentti - on suojattu salasanalla opettaja.

Hyvinvointia sähköllä -visio on päivitetty - hyödynnä uusittua opetusmateriaalia

Hyvinvointia sähköllä -visio on sähköistysalan järjestöjen - STK, NSS, STUL, Sesko & STEK -
ja 23 yrityksen tai yhteisön näkemys tulevaisuudesta ja sähkön roolista osana jokapäiväistä
elämää vuonna 2030.

Visiosta ja sen teemoista on nyt kerätty sähköalan oppilaitosten käyttöön ajankohtaista tietoa opetusmateriaaliksi, joka löytyy tästä linkistä tai osoitteesta hyvinvointiasahkolla.fi/aineistot/esitykset.

Opetusmateriaali koostuu 37 diasta, joissa esitellään vision viittä teemaa - esim. aurinkosähkö ja sähköautot - ja niihin liittyviä ajankohtaisia asioita.

Suomesta älykkään sähköistyksen mallimaa -seminaarin videoesitykset

Sähköllä uuteen aikaan -seminaarissa keväällä 2018 esitettiin useita mielenkiintoisia noin 20 min kestäviä esityksiä, jotka ovat vapaasti hyödynnettävissä sähköalan opetuksessa. Seminaariohjelma videolinkkeineen löytyy tästä linkistä tai osoitteesta hyvinvointiasähköllä.fi/tapahtumat.

Esimerkiksi VTT:n tutkimusprofessorin Heikki Ailiston esitys Miten tekoäly muuttaa maailmaa? ja norjalaisen Per Øyvind Voien esitys Norway - the first fully electrified country kannattaa katsoa. Sinänsä seminaarin kaikki esitykset saivat jälkikäteen kehuja!

Kyberturvallisuuden perusteet -kurssi ammatillisten oppilaitosten käyttöön

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry on rahoittanut kansalliseen ammatillisten asteiden kouluttamisen ja osaamisen kehittämiseen liittyvän kyberturva-aineiston tuottamisen sekä siihen liittyvän opetusmateriaalin. Ensimmäinen kurssiaineisto on tarkoitettu erityisesti ammattikorkeakoulujen käyttöön kaikkien insinööriopiskelijoiden kyberturvallisuuden peruskurssiksi. Jatkossa on tarkoitus arvioida tuotetun aineiston hyödyntämistä myös ammatillisessa koulutuksessa ja tekniikan alan täydennyskoulutuksessa.

AMK-opettaja: Tämä materiaalipaketti on nyt vapaasti oppilaitoksesi hyödynnettävissä.
Tule 8.11.2018 kello 11.30-15.30 kuulemaan kuinka saat kyberturvakoulutuspaketin käyttöösi.

Lue lisää tästä linkistä

Muistutus - STEK:n sähköaiheisia videoita kannattaa jakaa

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry:n opetuskäyttöön julkaisemaa 4-osaista animaatiosarjaa kannattaa hyödyntää, kun tarvitaan ymmärrystä sähköntuotannosta, -kulutuksesta tai sähkön yhteiskunnallisesta merkityksestä. Vaikka videot on selkeästi tarkoitettu muille kuin sähköalaa jo opiskeleville, ne ovat hauskaa katsottavaa myös tuleville ammattilaisillekin. Niitä saa vapaasti jakaa.

Videot löytyvät mm. tästä linkistä

Sähkönumerot.fi-lyijykynät oppilaillesi

Jos haluat jakaa oppilaillesi Sähkönumerot.fi-lyijykynät, täytä osoitteesta stkliitto.fi/kynatilaus
aukeava tilauslomake.

Toimitamme kynät syksyn kuluessa veloituksetta oppilaitokseenne.