Kotimme toimii jo nyt sähköllä ja pian ajelemme sähköautoilla:

Tiedämmekö tarpeeksi sähköstä energiamuotona?

Keskustelu energiasta ja erityisesti sähköstä käy ajoittain hyvinkin vilkkaana. Käsitteet tahtovat mennä sekaisin, sillä sähköä energiamuotona ei kuitenkaan tunneta kovin hyvin. Se on läsnä jokapäiväisessä elämässä, eikä sen käyttöä juurikaan ajattele: kotityöt, viihde, harrastukset, yhteydenpito – kaikki toimii sähköllä.

"Me suomalaiset olemme voineet hyvin luottaa siihen, että sähkö tulee pistorasiasta niin työpaikalla, kotona kuin kesämökilläkin tänä päivänä. Sähköä ei tarvitse ajatella eikä siitä ehkä siksi tiedetä kovin paljoa", Sähköteknisen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Tarja Hailikari sanoo.

Niitä asioita, joihin tavallinen kansalainen voi vaikuttaa, ovat sähkön ostaminen ja käyttö. Energiatehokkuus on meille uusi asia, johon joudumme kiinnittämään yhä enemmän huomiota. Toinen on sähkön tuotannon puhtaus.

"Sähköenergiaa virtaa käyttöpaikalle valmiista jakeluverkosta ilman kuljetusta rekoilla, junilla tai laivoilla. Sähkön siirto ei siis rasita luontoa niin paljon kuin moni muu energiamuoto. Lisäksi sitä ei tarvitse varastoida, vaan käyttöön saadaan täsmälleen tarvittava määrä."

Jo kolmannes uusiutuvista lähteistä

Tänä päivänä sähkön tuotanto on varsin puhdasta. Sähkön tuotannosta selvästi yli puolet (59 % v. 2010) ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Kolmannes sähköstä (31 %) tuotetaan uusiutuvista energialähteistä, kuten vesi ja tuuli.

"Tulemme näkemään yhä enemmän uusiutuvan sähkön tuotantoa tuulivoimapuistoina ja aurinkopaneeleina. Tuotanto ei keskity vain isoihin voimaloihin, vaan kansalaisetkin voivat toimia ennen pitkää sähkön tuottajina omiin ja muiden tarpeisiin. Rakennukset tuottavat sähköä auringosta ja tuulesta omiin tarpeisiinsa ja ylijäämäsähkö syötetään sähköverkkoon", Tarja Hailikari kuvailee.

Sähköyhtiöt tarjoavat aktiivisesti puhtaasti tuotettua sähköä ja asiaa kannattaa kysyä omalta sähkön myyjältä. Sähkösopimuksen tehdessään voi monessa tapauksessa valita uusiutuvista energialähteistä tuotettua sähköä.

Kodeissa iso osa sähköstä kuluu valaistukseen, joka on varsin helppo säästökohde. Vaihtamalla valaisimiin uudet energiatehokkaat lamput ja asentamalla syttymistä ohjaavat liiketunnistimet, alkaa säästöjä syntyä heti. Yksikertaisia hämärä- ja aikakytkimiä on saavilla esimerkiksi pihavalojen ohjaukseen, jolloin ne eivät jää palamaan läpi yön.

Kulutus hallintaan kotona ja liikenteessä

"Sähkön merkitys lämmönlähteenä kasvaa, sillä uudet energiaa säästävät talot eivät tarvitse välttämättä erillistä kallista lämmitysjärjestelmää. Uusien talojen lämmitys tapahtuu pitkälti ilmanvaihdon lämmön talteenoton ja ilmaa lämmittävän sähkövastuksen avulla. Etuna on tarkka automaattinen säätö, joka ei lämmitä turhaan vaikkapa takkailtana tai auringon lämmittäessä huonetta", Tarja Hailikari kertoo.

Jatkossa on yhä paremmat mahdollisuudet seurata omaa energiankulutustaan, mikä kiinnostaa yhä useampia meistä. Talon ohjaaminen ei kuitenkaan vaadi asiantuntijaa, vaikka energiatehokkaassa talossa on nykyistä enemmän tekniikkaa ohjaamassa lämmitystä, ilmanvaihtoa, valaistusta ja muita toimintoja. Asennuksen ja säätöjen jälkeen järjestelmät toimivat automaattisesti, mutta käyttäjä saa toki halutessaan puuttua toimintaan.

"Liikenne siirtyy yhä enemmän sähkön käyttöön tulevaisuudessa. Sähkömoottori kuluttaa vain kolmanneksen siitä energiasta, mitä tämän päivän polttomoottori. Siksi sähköautot, sähköjunat ja metro ovat meidän liikennevälineitämme. Sekä autonvalmistajat että sähkötekninen teollisuus panostavat kovasti sähköautoiluun tänä päivänä".

Lisätiedot:

Tarja Hailikari, toimitusjohtaja, Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK), puh. 040 7358673 Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.