Kylmä penkki, huuruinen tuulilasi, jäätävä ratti. Talviaamuun lähtevän autoilijan paras ystävä on autonlämmitin. Ajajan mukavuuden lisäksi lämmittimen käyttö on myös ekoteko, sillä lämmin auto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä. Suomalaiset tekevät kuitenkin usein virheitä autojensa lämmityksen kanssa. Miten ne voitaisiin estää?

Auton moottorin lämmitys vaatii viitseliäisyyttä, sillä pysäköintipaikalla on kylmää, pimeää ja likaista. Kellokytkintä ei näe ja kaapelin pistoketta etsitään usein väsyneenä, kiireessä tai hiukan hienommissa vaatteissa. Silloin tulee mieleen kannattaako vaiva ja voisiko kaiken tehdä helpommin.

- Kyllä kannattaa ja asian voi tehdä vieläpä nykyistä helpommin. Lämmittämällä säästetään polttoainekuluissa todella paljon, auton kuluminen vähenee ja samoin käy päästöjen eli kyseessä on oikea ekoteko, ABB:n tuotepäällikkö Heikki Jussila kannustaa.

Kylmänä auton moottori kuluttaa kaksi kertaa niin paljon polttoainetta kuin lämmitettynä. Neljän kilometrin matkalla kylmän auton kulutus on edelleen viidenneksen suurempi. Kun tämä muutetaan rahaksi, niin lämmittämällä moottori ennen liikkeelle lähtöä saavutetaan noin 110 euron säästön talvea kohti. Tässä on jo huomioitu lämmitykseen kuluvan sähkön hinta.

Tuttu kellokytkin on ajasta jäljessä

Tyypillinen virhe lämmittämisessä on pitää lämmitintä turhaan kytkettynä, mikä on väärä tapa säästää vaivaa. Joskus näkee autoa lämmitettävän jatkuvasti sen ollessa pysäköitynä omassa ruudussaan. Tämä on rahaa ja luontoa kuluttavaa tuhlausta. Toisaalta vanha kahden tunnin peukalosääntö riittää enää vanhanmallisille jäähdytysnestettä kuumentaville lohkolämmittimille. Nykyään yli 80 % uusien autojen moottorilämmittimistä on säteilylämmittimiä, jotka asennetaan moottorin ulkopintaan.

- Säteilylämmittimet vaativat kolmen tunnin lämmitysajan jo kymmenen asteen pakkasella. Lämmitysaika olisikin asetettava juuri oman auton lämmittimen vaatiman lämmitysajan mukaisesti, Heikki Jussila kertoo.

Toinen uusi mahdollisuus säästää energiaa on säätää lämmitysaika ulkolämpötilan perusteella. Tämä on lämmitinvalmistajien ja Motivan suositusten mukaan paras ratkaisu. Lämmitin on juuri oikean ajan päällä kelien vaihdellessa ja kallista sähköä säästyy. Näin auton esilämmittäminen on järkevää aina +5 asteesta alkaen.

Tekniikasta apua oikeaan lämmittämiseen

Perinteisen kellokytkintolpan voi korvata ns. termotolpalla, joka säätyy ulkolämpötilan mukaan ja jonka asetukset voi säätää vaikkapa lämpimässä rappukäytävässä. Se huomio lohkolämmittimien, säteilylämmittimien sekä termostaattiohjattujen moottorilämmittimien eripituiset lämmitysajat, Heikki Jussila sanoo.

Uusi ratkaisu näyttää varsin perinteiseltä eli pysäköintipaikalla on tolppa ja siellä on pistorasiat. Poikkeavaa on, että tolpassa ei ole enää käännettävää kelloa. Ratkaisevaa onkin ero siinä, miten sähkön tuloa pistorasiaan ohjataan.

- Kellon asettelua tarvitaan vain, jos lähtöaika on tavallisesta poikkeava. Säätö voidaan tehdä sisällä lämpimässä ja valoisassa pihan pimeän ja kylmän tuiskun sijaan. Asettelut voi myös hoitaa tietokoneella netin kautta kotona tai työpaikalla. Omalla pin-koodilla oman tolpan asetusten teko käy helposti ja omaa energiankulutusta voi seurata, Heikki Jussila kuvailee.

Ei enää riitaa autopaikkamaksuista

Ratkaisu sopii erinomaisen hyvin taloyhtiöille sekä työpaikkojen pysäköintikentille. Taloyhtiöissä asukkaiden lämmitystarpeet ovat hyvin erilaiset. Tavallisesti toiset lämmittävät tarpeettomasti kun toiset taas näkevät vaivaa sähkön säästämiseksi. Autopaikan maksu on kuitenkin kiinteä ja asukkaat joutuvat näin eriarvoiseen asemaan ja käsillä on hyvin tavanomaisen riidanaihe yhtiöissä.

Uusi järjestelmä perustuu siihen, että käyttäjäkohtaista kulutusta on helppo seurata ja käyttäjäkohtaista kuormaa voidaan rajoittaa tarpeen mukaan. Jos kuorma on liian suuri, laukeaa perinteisen järjestelmän sulake ja lämmitys jää kokonaan pois käytöstä.

- Pienehkö 20 tolpan asunto-osakeyhtiö saa uuteen järjestelmään käytetyt rahat säästöin takaisin jo noin kolmessa vuodessa. Tavallinen asukas voi puhua järjestelmän uusimisesta isännöitsijälle ja nostaa asian esiin taloyhtiön kokouksessa. Päätöksen jälkeen sähkösuunnittelija tekee suunnitelman, jonka pohjalta sähköurakoitsijoilta voi pyytää tarjoukset, Heikki Jussila sanoo.

Uudella tekniikalla päästään tolppakohtaiseen kulutusseurantaan ja oikeudenmukaiseen autopaikka- tai sähkönmaksuun. Asukkaat saavat hyvän mielen säästäessään autoja, polttoainetta ja luontoa.

Lisätiedot:
Heikki Jussila, tuotepäällikkö, ABB, puh. 050 33 41585, heikki.jussila(ät)fi.abb.com
Tarja Hailikari, toimitusjohtaja, Suomen Sähkötukkuliikkeiden Liitto ry (SSTL).
puh. (09) 6963 722 tai 040 7358673. tarja.hailikari(ät)sstl.fi