Koulujen sisäilma puhuttaa jälleen. Erityisesti homeongelmat ovat monien vanhempien huolena, sillä koulussa saatetaan viettää jopa kahdeksan tuntia päivässä. Miten ilmanvaihto saataisiin tehokkaammaksi ja oppimisympäristö terveellisemmäksi? Rakennus tulee luonnollisesti suunnitella alun perin sellaiseksi, että kosteusongelmaa ei pääse syntymään. Kun hometta jo löytyy, on kallis korjaus usein ainoa mahdollisuus.

- Hyvä ilmanvaihto on oleellinen osa kiinteistön tervettä toimintaa ja keino estää uusien kosteusongelmien syntyminen. Ilmanvaihdon oikea säätäminen taajuusmuuttajalla tuo parhaan tuloksen ja säästää energiaa, Airwecare Oy:n toimitusjohtaja Petri Peltonen.

Tätä sanotaan tarpeenmukaiseksi ilmanvaihdoksi, jossa taajuusmuuttajaa ohjataan mitattavien suureiden mukaan, esim. hiilidioksidi, kosteus, lämpö, jne.

Taajuusmuuttaja on tekninen laite, jossa tavallinen vaihtojännite muutetaan tasajännitteeksi ja uudelleen vaihtojännitteeksi, jolla on eri taajuus. Näin säädetään puhaltimen moottorin pyörimisnopeutta ja huoneessa vaihtuvan ilman määrää. Tämä on erityisen hyvä säätötapa suurissa tiloissa kuten kouluissa.

Konalan ala-asteella puhaltavat uudet tuulet

Tuore esimerkki ilmanvaihdon parannuksesta on Konalan ala-asteen voimistelusali Helsingissä.

- Koulun energiakatselmoinnissa todettiin, että liikuntasali oli merkittävä energian kuluttaja. Havainto johti ilmanvaihdon saneeraukseen, jossa parannettiin ilmanvaihtokoneiden energiatehokkuutta ja muutettiin säätö tehtäväksi taajuusmuuttajilla, Petri Peltonen kertoo. Vanhoissa koulujen sisäilman laatu erityisesti luokkahuoneissa on yleensä huono ja ilmanvaihdon säätö ja mittaus voi parantaa sitä merkittävästi. Lasten vanhemmille koulujen sisäilman laatu on erittäin tärkeää, sillä sen tiedetään vaikuttavan esimerkiksi oppimiskykyyn. Jos sisäilmassa on kosteutta, hometta tai suuri hiilidioksidipitoisuus, on kyseessä jo terveysriski.

- Taajuusmuuttajilla säädetty ilmanvaihto säästää energian lisäksi aikaa ja rahaa laitteiston pitempien huoltovälien ja elinkaaren vuoksi. Lisäksi ilmanvaihdosta saattaa tulla ääneltään hiljaisempi, mikä taasen on tärkeä viihtyvyystekijä, Petri Peltonen kuvailee.

Ilmavaihdon säädöstä on aina hyötyä

Koulujen lisäksi ilmanvaihdon säädöstä voi olla hyötyä mm. päiväkodeissa, sairaaloissa, uimahalleissa, varastoissa ja kauppakeskuksissa eli ylipäätään kaikissa suurissa tiloissa. Hyvin usein ilmanvaihto toimii täysillä 24 tuntia vuorokaudessa ja saattaa tuhlata energiaa.

- Energiansäästäjänä taajuusmuuttaja on erittäin tehokas. Jos tarkastellaan vaikkapa Konalan säästöjä, niin kokonaishiilidioksidipäästöjen vähennys on noin 40 000 kilon luokkaa vuodessa. Tällä toimenpiteellä pystyttiin siis vähentämään kymmenen henkilöauton vuotuisia päästöjä vastaava määrä hiilidioksidipäästöjä, Peltonen sanoo.

Lisätiedot:
Petri Peltonen, toimitusjohtaja, Airwecare Oy,
puh. 040 706 0533. petri.peltonen(ät)airwecare.fi
Tarja Hailikari, toimitusjohtaja, Suomen Sähkötukkuliikkeiden Liitto ry (SSTL).
puh. (09) 6963 722 tai 040 7358673. tarja.hailikari(ät)sstl.fi