Lämmitys vain tarpeeseen tuo säästöä

Suomalaisten halu lämmittää kotia edullisemmin ja ekologisemmin on tuomassa uutta säätötekniikkaa kotiin. Eri lämmitysmuotoja halutaan yhdistää ja karsia turha lämmitys pois. Siksi muut lämmitysmuodot ovat saaneet rinnalleen energiatehokkaan sähkölämmityksen ja päinvastoin. Sähkölämmityksen tarkka säädettävyys ja lämmön tuottaminen paikan päällä tarpeeseen houkuttelee niin omakotiasujaa kuin mökkiläistäkin. Sähkölämmityksen perinteiset muodot ovat patterilämmitys ja kattolämmitys sekä kaikille tuttu lattialämmitys. Talon rakenteesta riippuen kaapelein toteutettu lattialämmitys voi olla joko osittain varaava tai normaali lattialämmitys.

Lämpökaapelit voidaan asentaa kaikenlaisiin lattiarakenteisiin; betoni-, levy- ja rossilattioihin, ja se soveltuu kaikille pintamateriaaleille.

Tarkka säätö ja lämmitys paikan päällä

- Yleinen väärinkäsitys sähkölämmityksen epäekologisuudesta tulee heti oikaista, sillä totuus on juuri päinvastainen. Sähkölämmitteinen talo on tänä päivänä säätömahdollisuuksiltaan äärimmäisen tarkka, helppo hallita ja energiaystävällinen, markkinointipäällikkö Laura Sareva DEVI Oy:stä kertoo.

- Lämpö tuotetaan kussakin huonetilassa tarpeen mukaan, jolloin energiaa ei hukkaannu lämmön varastointiin tai siirtoon. Yksinkertaisella ohjauksella voidaan lämpötilaa pudottaa yöajaksi ja perheen ollessa poissa päivällä tai lomalla ja nostaa lämmitys esimerkiksi illalla miellyttäväksi niissä tiloissa, joissa oleskellaan. Näin voidaan saada jopa neljänneksen säästö energiankäytössä hyvin helposti mukavuuden kärsimättä, Laura Sareva sanoo.

Säädettävyys on omiaan myös vapaa-ajan asunnoissa, joissa perinteisesti on ryhdytty lämmityspuuhiin paikalle saavuttua perjantaina iltayöstä. Nykyisissä vapaa-ajanasunnoissa halutaan myös säästää energiaa ja siksi niissä pidetään matalaa ylläpitolämpötilaa joka nostetaan lomiksi ja viikonlopuiksi mukavalle oleskelutasolle. Mökin lämmitystä voidaan ohjata kotoa puhelimella tai internetin kautta.

Säästöä ja mukavuutta myös remontoijalle

Remontoija voi ottaa sähkölämmityksen käyttöön esimerkiksi kerrostalossa pesuhuoneen tai keittiön remontin yhteydessä. Lattiapinnoitteen kuten laattojen alle asennettu kaapeli tai lämpömatto tuo mukavuutta ja riittää huonetilojen lämmitykseen. Näin saadaan miellyttävän lämmin lattiapinta ja märkätiloista kosteus nopeasti pois.

- Omalla kohdallani talon peruskorjaus ja mökin rakennus toivat esiin säädettävyyden edut. Saaressa oleva mökki saadaan lämpimämmäksi internetin kautta juuri niiksi päiviksi kuin on tarvetta. Matalasta ylläpitolämpötilasta lämpötila nousee juuri sopivasti niin, että saapuessamme mökki aina halutun lämmin. Olemme liittäneet mukaan valojen ohjauksen, jotta veneellä on helppo tulla saareen pimeänä iltana, Laura Sareva kertoo.

- Omakotitalomme energiatehokkuutta paransimme asentamalla vanhan lattiarakenteen päälle asennusvalmiit eristelevyt, joihin lämpökaapeli vain painettiin paikoilleen. Tämän jälkeen asensimme parketin suoraan levyn päälle. Levyn ansiosta kaikki lämpö nousee nyt ylöspäin ja lämpöä ei hukkaannu rakenteiden lämmittämiseen, Laura Sareva jatkaa.

- Lisäksi levy ja lämpökaapeli yhdessä älykkään lämmityksen ohjauksen kanssa reagoi nopeasti haluttuihin lämpötilan muutoksiin. Märkätiloihin asennettiin ohutrakenteiset saneerauslämpömatot. Koska matto on ohut, oli tarvittava tasoitekerroskin ohut. Näin reagointi lämpötilan muutoksiin on nopeaa ja lattiat kuivuvat nopeasti.

- Säästöä saamme myös sähkölämmityksen ohjauksella, joka pudottaa huoneiden lämpötilaa muutamalla asteella päivällä ja yöllä. Muina aikoina järjestelmä pitää kunkin huonetilan halutun lämpimänä. Turhaa lämmittämistä ei synny ja lämmityskulut laskevat, Sareva kuvailee.

Rakentajan ja remontoijan avuksi on koottu sähkösuunnittelijoiden ja urakoitsijoiden yhteystietoja internetin sivustoille www.urakoitsija.fi ja www.stul.fi sekä kuvia ja tietoa eri valmistajien sähkölaitteista sivuille www.sstl.fi. Niiden kautta on helppo löytää lähistöltä luotettava ammattilainen ja sopivimmat tuotteet omiin tarpeisiin. Näin kodin sähkösuunnitelma saadaan riittävän tasokkaaksi myös tulevia vuosikymmeniä ajatellen sekä asennukset turvallisiksi ja määräysten mukaisiksi.

Lisätiedot:
Laura Sareva, markkinointipäällikkö, DEVI Oy, puh. 020 756 9232, laura.sareva(ät)devi.fi
Tarja Hailikari, toimitusjohtaja, Suomen Sähkötukkuliikkeiden Liitto ry (SSTL).
puh. (09) 6963 722 tai 040 7358673. tarja.hailikari(ät)sstl.fi