Saunan rentouttava lämpö ja rauha ovat ylellisyyttä, joka vetoaa sukupolvesta toiseen. Tunnelman takana on yllättävän paljon sähkö- ja ohjaustekniikkaa, mikä tulee huomioida jo rakennuksen suunnitteluvaiheessa.

Kun asunnon varustukseen tehdään huoneistokohtaisia muutoksia, kannattaa pesutilojen ja saunan sähköistyksen tasoa ehdottomasti nostaa. Näissä tiloissa puutteet havaitaan yleensä vasta käytössä tai sen jälkeen, kun on nähty muualla jotain parempaa. Saunassa onkin useita sähköistyskohteita kuten kiuas, valaistus ja lattialämmitys.

Selvitysten mukaan ensimmäisen kuluttajan kiukaan on lähes aina valinnut joku rakentaja tai edellinen asukas. Kannattaa perehtyä tarkemmin omaan kiukaaseen ja ottaa sitten selvää, mitä uutta olisi tarjolla vanhan tilalle. Kuvia kiukaista ja linkkejä valmistajien sivuille löytyy osoitteesta www.sstl.fi/galleria/lammittimet.

Tavallista vai vähän parempaa?

Varaavat kiukaat ovat paras vaihtoehto silloin, kun saunomista ei haluta suunnitella etukäteen. Löylyn pehmeyteen vaikuttaa kiukaan iso kivimäärä, joka takaa miellyttävän matalan kylpemislämpötilan sekä leppoisat, pisaramaiset löylyt. Tänään kiukaan kivitilan lämpötilaa voidaan jopa tarkasti säätää!

Uusimmat ja design-arvoltaan edistyneet kiukaat voidaan integroida erilaisiin kalusteratkaisuihin. Ammattitaitoisella valaistussuunnittelulla voidaan korostaa näyttävää kokonaisuutta. Huolellinen kiukaan valinta siis kananttaa, sillä se tekee lopputuloksesta tasokkaan ja persoonallisen.

Mainio esimerkki on vuolukivikiuas, jonka etupinta on lohkottua ja ylätaso sileää vuolukiveä. Vesi höyrystyy kiukaan suuressa vuolukivitasossa sekä kivisessä sydänosassa. Kiuas voidaan integroida kalusteeseen omalla integrointikauluksella.

Ohjauksella ihmeitä

Kiukaan ohjaus voidaan toteuttaa nykyisin erillisellä saunan sisä- tai ulkopuolelle seinään tai kojerasiaan kiinnitettävällä/upotettavalla ohjaimella, jolla hallitaan sekä kiukaan päälläoloaikaa että esiohjelmoitavuutta.

Saunan lämpötilan voi säätää juuri itselle sopivaksi, sillä elektronisella lämpötilasäädöllä lämpötilan säätäminen onnistuu asteen tarkkuudella. Saunan lämpötilan näkee ohjaimesta, jonka voi halutessaan valaista.

Säätöön on kehitetty muitakin uusia ratkaisuja kuten upotettavaan kojerasiaan asennettava rasiaohjain. Se sopii koteihin ja julkistiloihin sekä erityisesti helppokäyttöisyyttä vaativiin kohteisiin kuten senioriasuntoihin.

Rasiaohjaimen asennus on edullista, sillä se asennetaan normaaliin uppo- tai pintakojerasiaan, esimerkiksi valaisinkatkaisijan viereen tai erilleen. Sen voi asentaa takka- ja pukuhuoneen lisäksi pesuhuoneeseen. Rasiaohjaimella kiukaan ajastaminen ja lämpötilan säätö onnistuu tarkasti, eikä kiukaassa tarvita erillisiä aika- ja lämpötilasäätimiä.

Rasiaohjaimen avulla kiukaan päälle kytkeminen voidaan tehdä jopa eteisestä ilman kumartelua tai mekaanisten kytkinten vääntämistä. Kiuas kytkeytyy päälle yhdellä painalluksella, ja se on päällä automaattisesti määräajan.

Uusiin kiukaisiin perehtyminen kannattaa, sillä niiden taustalla on mittavaa kehitystyötä ja käyttöön otetaan koko ajan uutta tekniikkaa. Kiukaan vaihto uuteen parantaa sekä saunan toimivuutta, että tunnelmaa ja lopputulos on varmasti kokemisen arvoinen.

Lisätietoa uusista sähköistysratkaisuista saat mm. Suomen Sähkötukkuliikkeiden Liiton jäsenyrityksiltä, joiden verkkosivujen linkit löydät osoitteesta www.sstl.fi. Toteutukseen löydät paikallisen sähköurakoitsijan esim. www.urakoitsija.fi –palvelun kautta.