Voimia rakentamiseen ja remontointiin antaa mielessä siintävä kuva laadukkaammasta asumisesta. Omien tarpeiden ja toiveiden toteutuminen vaatii kuitenkin tuoretta tietoa ja usein ammattilaisen näkemystä eri vaiheissa.

Yksi tärkeimmistä harkinnan paikoista on sähköistys, jolla voi olla ratkaiseva rooli unelman toteuttamisessa. Mitä tarvitsen? Mitä haluan? Mitä on tarjolla? Vastausten saaminen näihin kysymyksiin vaatii aikaa ja vaivaa rakentajalta, joka on toteuttamassa ehkä ensimmäistä hankettaan.

Nykyisin sähköistyksellä ei tarkoiteta vain taloussähköä pistorasioineen ja kattolamppuineen. Kyse on pikemminkin sähkön mahdollistamasta kokonaisuudesta, joka herättää uuden kodin henkiin ja huolehtii sen asukkaista.

Yksin valaistus ja kodin sähkölaitteet vaativat sähkösuunnittelulta tänä päivänä paljon enemmän kuin aiemmin - sähkölämmityksestä, tietoliikenneverkoista ja kodin automaatiosta puhumattakaan.

Eri tiloihin luonnostaan kuuluvat sähkölaitteet kuten viihde-elektroniikka ja kodinhoidon koneet ovat hyvä lähtökohta taloussähkön suunnittelulle. Turvallisempaa on vaikka hieman liioitella sähkön tarvetta kuin vähätellä sitä. Pistorasioihin ja kytkimiin voit tutustua osoitteessa www.sstl.fi/galleria/Pistorasiat_kytkimet

Tasoa voi nostaa remontin yhteydessä

Tietoliikenteen tarpeet ovat tulleet kotiin kuin huomaamatta. Aiemmin vain pistorasiaan liitetty tietokone tarvitsee nyt yhteyden internetiin ja talon muihin tietokoneisiin.

Verkko- ja antennikaapelit kiemurtelevat usein puhelimen jatkojohtojen kanssa oviaukkojen yli kadoten seinään poratun reiän läpi viereisen huoneen sängyn alle pölynimurin ulottumattomiin.

Ilmiön voi välttää suunnittelemalla kotiin yleiskaapeloinnin, joka kattaa mahdollisimman ison osan asunnosta. Näin tietoliikenteen ja antennisignaalin voi ottaa käyttöön aina siellä, missä se kulloinkin on tarpeen.

Tämä mahdollistaa myös keskitetyn ja automaattisesti hoidetun kodinohjauksen, jonka suosio on lähtenyt kovan kasvuun. Lämmön-, valaistuksen ja hälyttimien kytkentä- ja säätöautomatiikka on jo arkipäivää.

Kattava yleiskaapelointi kannustaa ottamaan käyttöön uusia sovelluksia kuten lukitusten, verhomoottoreiden ja autotallin ovien säädön ja valvonnan. Asujan kannalta tämä lisää mukavuutta ja turvallisuutta sekä säästöä energialaskussa.

Valaistus on näkyvin uudistus

Kodin tunnelma, toimivuus ja turvallisuus luodaan osaltaan valaistuksella. Uudet valaistusratkaisut tarjoavat paljon mahdollisuuksia erilaisiin käyttötarpeisiin niin sisällä kuin ulkonakin.

Lamppujen valmistajat ovat tutkineet perusteellisesti valoa, sen lähteitä, energian kulutusta ja valon vaikutusta ihmiseen. Valaisinten suunnittelijat ovat tehneet paljon työtä tuodakseen esiin näiden uusien valonlähteiden parhaat ominaisuudet.

Tarjolla on runsaasti uusia valaistusratkaisuja erikoistarpeisiin ja kodin eri tiloihin. Uutta tekniikkaa voi käyttää kodin perusvalaistuksessakin, jolloin saadaan uutta ilmettä. Olohuoneen vanha kattovalaisin ja sen tutut 60 W hehkulankalamput tuntuvat aikansa eläneiltä, kun astuu sisään valaisinliikkeeseen. Siellä kannattaa tutustua valaisinten lisäksi myös erilaisiin lamppuihin. Valaistukseen sopivia tuotteita löydät myös osoitteesta. http://www.sstl.fi/galleria/Asuntovalaisimet

Valaistuksen suunnittelu kiinnostaa yhä useampia, jopa harrastustasolle asti. Valo on vahvimpia tunnelman luojia ja sisustuksen elementtejä. Vain valitsemalla uudentyyppisen lampun vanhaan valaisimeen, voi huoneen värisävyä ja valon määrää muuttaa. Uusimalla koko valaisimen ja hankkimalla muutaman uuden, voi korostaa huonetilan arkkitehtuuria ja yksityiskohtia. Samalla valaistuksen voi suunnitella vaihtuvaksi eri tarpeiden mukaan aina palapelin teosta romanttiseen illallishetkeen.

Sähkölämmitys säätyy tarkasti

Sähkölämmitys tarjoaa asumismukavuutta ja säästöjä, mikä on hyvä syy myös remontoijalle perehtyä sen tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin. Sähköisen lattialämmityksen tuotteiden kehitys on ollut nopeaa ja uudet kätevät tavat asentaa tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon muuallekin kuin kosteisiin tiloihin. Kattolämmityskin on jo monelle tuttu, kun taas ikkunalämmitys on hyvä esimerkki uudesta lämmönlähteestä.

Tarkat säätöjärjestelmät hoitavat eri lämmittimien yhteistoiminnan niin, että lämpöä on juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Asujalle tämä merkitsee tasaista huonelämpöä ilman vedon tunnetta. Kun säätö huomioi asumistarpeet ja sähkötariffit, voidaan päästä huomattaviin säästöihin.

Lämmitykseen liittyvät ratkaisut tehdään aina pitkällä tähtäimellä, siksi on tärkeää huomioida taloudellisuus ja antaa tukensa kestävälle kehitykselle. Nämä kuuluvat sähkölämmityksen vahvuuksiin ja ovat osaltaan kasvattaneet sen suosiota.

Jokainen voi itse vertailla eri lämmitysmuotoja puolueettomalla laskurilla osoitteessa http://www.motiva.fi/fi/kuluttajat/pientalonlammitysjarjestelmat/vertailupalvelu/
syöttämällä siihen oman hankkeensa lähtötiedot. Lisätietoa lämmitystapojen vertailusta ja energiatehokkuudesta tarjoavaa myös verkkosivu www.lamminkoti.fi .

Kuvia sähkölämmityksen eri vaihtoehdoista ja linkkejä valmistajien sivuille löytyy osoitteesta www.sstl.fi/galleria/lammittimet

Lisätietoa uusista sähköistysratkaisuista saat mm. SSTL:n jäsenyrityksiltä, joiden verkkosivujen linkit löydät osoitteesta www.sstl.fi.
Toteutukseen löydät paikallisen sähköurakoitsijan esim. www.urakoitsija.fi –palvelun kautta.