kuva 5 elminen turvallista ja mukavaa pieniTulevaisuudessa asumme älykkäissä taloissa, joissa ikääntyvienkin arkiaskareet sujuvat ja elämä on mukavaa. Valaistus ja ilmanvaihto säätyvät asukkaiden tarpeiden mukaisesti ja tietoverkot tuovat uusia palveluja kotiin. Näin kuvailee sähköalan yhteinen visio elämää vuonna 2030.

- Talot tulevat tarjoamaa valtavasti mahdollisuuksia, joita emme pysty vielä tänään kuvailemaan, kiinteistökehityspäällikkö Jari Räikkönen Schneider Electricistä kertoo.

Tutut perusasiat kuten lämpö, vesi ja sähkö ovat edelleen toiminnassa. Kyse on pikemminkin siitä, kuinka teknologiaa hyödynnetään täyttämään asumisen moninaisia lisätarpeita.

- Jokaisella asujalla on omat yksilölliset tarpeensa. Tänään on varsin paljon yksinasujia, mutta myös perheitä, joihin on tulossa lapsia tai he ovat jo aikuistumassa. Asunnon ja kiinteistön toiminnan tulisi mukautua jokaisen asujan juuri tämänhetkisiin tarpeisiin.

Älykäs koti palvelee asujaa

Millaisissa asioissa talo voi palvella? Lämmitys ja ilmanvaihto voivat säätyä itse huomatessaan, että tänään on saapunut paljon vieraita istumaan iltaa. Tehostettu ilmanvaihto, hillitympi lämmitys tai jopa automaattinen jäähdytys ovat osa lähitulevaisuuden talotekniikkaa.

"Hyvinvointia sähköllä – Visio 2030" kuvailee, kuinka asukas saa kodiltaan tukea jokapäiväisessä elämässään. Jos hän seuraa säännöllisesti vointiaan, vaikkapa sykemittarilla, voidaan tieto siirtää automaattisesti hoivapuolelle. Näin alan ammattihenkilöt voivat seurata lääkityksen toimivuutta ja tarjota apua, jos sitä jossain tilanteissa tarvitaan.

- Hoivapuolella kehitys on jo etenemässä vauhdilla ja monet kaupungit ovat miettineet palveluitaan aivan uudelleen. Siellä on alettu huomata teknologian mahdollisuudet parantaa palvelua ja tehostaa työntekoa, Räikkönen kertoo.

Turvallisuutta monella tasolla

Passiivinen turvallisuus syntyy kiinteistön perusratkaisuissa valaistuksineen ja kulunvalvontoineen. Tavoitteena on, että ihmisellä on turvallinen olo liikkuessaan tiloissa tai pihalla kun hän tekee tavalliseen arkipäivään kuuluvia asioita.

Tulevaisuus tuo valittavaksi paljon erilaisia uusia perusturvallisuuteen liittyviä toimintoja. Lisäksi syntyy monia uusia henkilökohtaisia tarpeita täyttäviä palveluja. Haluanko tietää, missä lapseni liikkuvat? Miten voin tilata aterian kotiini vanhusten ruokapalvelusta?

Internet-yhteys tulee jatkossa jokaiseen kotiin ja tarjoaa paitsi turvallisuutta, myös erilaisten palvelujen vaatiman tietoliikenneyhteyden. Asukas tulee ohjaamaan ja valitsemiaan toimintoja ja palveluita esim. tabletilla ja kännykällä.

Älykästä taloa rakentavan tai nykyistä kotiaan sellaiseksi remontoivan kannattaa varmistaa, että asuntoon tulee riittävästi perussähköön liittyviä toimintoja kuten pistorasioita. Lisäksi tietoliikenteelle tarvitaan sisäverkko omine pistorasioineen ja langattomine verkkoineen.

- Uutta teknologiaa näkee jo hyvin paljon esimerkiksi asuntomessuilla. Seuraava askel ovat ne palvelut, joilla sitä voi hyödyntää. Varmasti 2020–luvulla olemme edenneet jo hyvin pitkälle ja vuonna 2030 ne ovat osa normaalia päivittäistä toimintaa, Jari Räikkönen ennakoi.

Kuuntele Jari Räikkösen radiohaastattelu aiheesta

Teksti ja kuva: Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK)

Aineistoa ja kuvia aiheesta vapaaseen käyttöön: www.hyvinvointiasahkolla.fi
Radiohaastattelu äänitiedostona vapaaseen käyttöön: www.stkliitto.fi/viestinta/radio-ohjelmat