- Keinot sähkön säästämiseksi ovat jo olemassa

EU asetti Suomelle kovat tavoitteet sähkön säästämiseksi ja niiden täyttämisessä on kuluttajillakin oma vastuunsa, sillä kotitaloudet kuluttavat neljänneksen kaikesta Suomessa käytettävästä energiasta.

Suomen Sähkötukkuliikkeiden Liitto järjesti seminaarin, jossa pohdittiin sähköalan ammattilaisten voimin mahdollisuuksia säästää energiaa. Sähköä voi säästää ja sen käyttöä säädellä monilla kotiin asennettavilla laitteilla.

Mutta miten sähköala voi torjua ilmastonmuutosta, sillä aiheuttaahan sähkön tuottaminen päästöjä, jotka ilmastonmuutosta vauhdittavat?

- Suurin osa eri tavoin tuotetusta energiasta käytetään sähkönä, jota voidaan säätää ja kohdistaa erittäin tehokkaasti. Näin on mahdollisuus säästää sähköä ja torjua ilmastonmuutosta, kertoo Suomen Sähkötukkuliikkeiden Liiton hallituksen puheenjohtaja ja SLO:n toimitusjohtaja Tapio Jouhki.

Sähköalan ammattilaiset ovat ottaneet haasteen omakseen. Ilmastonmuutosta ja energiatehokkuutta käsitelleeseen seminaariin osallistuivat sähkötukkuliikkeet, alan valmistajat sekä suunnittelijat ja urakoitsijat eli koko ala oli hyvin edustettuna paikalla.

Liikkeelle valaistusta uusimalla

EU:n jäsenvaltiot ovat asettaneet yhteiset tavoitteet, joilla vähennetään energiankulutusta ja kasvihuonepäästöjä sekä lisätään uusiutuvien energianlähteiden käyttöä. Millaisista tavoitteista esimerkiksi Suomen kohdalla on kysymys?

- Meille ovat merkittäviä kaikki asetetut tavoitteet kuten energiatehokkuuden lisäys 20 prosentilla ja uudistuvien energialähteiden 20 prosentin osuus kaikesta energiasta. Jo nykyisellä teknologialla nämä on mahdollista saavuttaa. Kun on asetettu kovat tavoitteet, niin suomalaisethan tekevät yleensä kaiken, mitä tarvitaan niiden saavuttamiseksi, Tapio Jouhki kuvailee.

Ajankohtaisin muutoskohde on valaistus, jossa säästömahdollisuudet ovat suurimmat. Uusilla jo käytössäkin koetelluilla ratkaisuilla valaistuksen energiankäyttöä voi pienentää jopa kolmanneksella. Tulee kuitenkin viemään aikaa, ennen kuin vanhat valaisimet on vaihdettu uusiin, jotka toimivat energiaa säästävillä valonlähteillä eli lampuilla.

Kuluttaja voi vaikuttaa

- Koko energiasta teollisuus käyttää noin puolet ja kuluttajat neljänneksen. Suuri osa tuosta neljänneksestä kuluu lämmitykseen ja loppu eri kotitalouskoneiden käyttöön ja valaistukseen. Kuluttajat eivät siis voi yksin pelastaa maailmaa, mutta vaikuttavat vahvasti kokonaisuuteen – siksi kaikki säästömahdollisuudet on kaivettava esiin, Tapio Jouhki kannustaa.

Teknologioita on paljon olemassa ja kaikki merkittävät valmistajat kehittävät uusia energiaa säästäviä tuotteita, vaikka monet eivät ole vielä saatavilla.

Valaistus on poikkeus, sillä tarjolla on jo nyt paljon täysin uusia energiaa säästäviä vaihtoehtoja. Esimerkki on ledivalaistus, joka on lyömässä itseään läpi markkinoilla. Sen valotehokkuus on kymmenkertainen tavalliseen hehkulamppuun nähden.

Ledi on hyvä esimerkki uudesta teknisestä ratkaisusta, joka voidaan ottaa heti käyttöön ja käyttää energiaa tehokkaammin. Ledit voivat säästää kaikkiaan kaksi kolmannesta valaistuksen käyttämästä sähköenergiasta.

Uutta vanhan ja tutun sijaan

Kuinka suuren vastuun suomalaiset ovat ottaneet tästä asiasta? Osaammeko jo hankkia koteihimme parempia laitteita?

- Kyllä osaamme, mutta emme riittävästi. Terästäytymistä tarvitaan toimitusketjussa, sillä varsinkin urakoitsijat kohtaavat valintoja tekevän kuluttajan. Heidän olisi tärkeää toimia uusien mahdollisuuksien sanansaattajana, sillä sähkölaitteet ovat kuitenkin hieman mystisiä tavalliselle kuluttajalle, SSTL:n puheenjohtaja Tapio Jouhki sanoo.

Tavallisen kuluttajan kannattaa siis kysellä paljon sekä vaatia ammattilaisilta energiaa säästäviä vaihtoehtoja valaistukseen ja muuhun kodin sähköistykseen,

Lisätiedot:

Tapio Jouhki, puheenjohtaja, Suomen Sähkötukkuliikkeiden Liitto ry (SSTL), toimitusjohtaja SLO Oy, puh. 010 28311, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Tarja Hailikari, toimitusjohtaja, Suomen Sähkötukkuliikkeiden Liitto ry (SSTL), puh. (09) 6963 722 Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.