Mika Salokankaan blogikirjoitus:

MikaSalokangas 2016 web2Miksi me suomalaiset hymyilemme vain kesällä?

Kun katsoo marraskuussa kaupungilla tai torilla vastaan tulevia ihmisiä, ei siellä paljoa hymyileviä kasvoja näy. Jos nyt ylipäätään näkee ihmisiä, voi tietenkin ajatella. Kesällä sen sijaan vastaan kävelee hymyileviä kasvoja, kuulee naurua ja iloa, optimismiakin. Ja mikä mielenkiintoisinta, erityisesti me normaalisti arjen latistamat aikuiset osaamme iloita ja juhlia kuin pikkulapset. Lapsethan kyllä osaavat hymyilyn taidon niin talvella kuin kesällä, satoi tai paistoi, ulkona ja sisällä.

Mitä meille suomalaisille tapahtuu matkalla lapsuudesta aikuisuuteen? Tai mitä meille tapahtuu kerran vuodessa kun Manta lakitetaan, mansikat kypsyvät ja talvi kääntyy kesäksi? Ja miksi juuri me suomalaiset olemme niin vakavia, ilottomia ja sisäänpäin kääntyneitä? Perinnetiedon mukaanhan erityisen ulospäin suuntautunut suomalainen saattaa jopa aamulla hotellin hississä tuijottaa naapurin kengän kärkiä, omien sijaan. Hyväntuulinen naapurin tervehtiminen on meille monelle jo aivan liikaa, jokuhan saattaa pitää meitä tyhjän naurajina. Ja siitähän ei tunnetusti hyvää seuraa.

Näin kesäaikaan valon ja lämmön lisääntyessä saatamme kyllä uskaltaa jo koetella vähän näitä rajoja. Lähes kuin olisimme vaikka ruotsalaisia talviaikaan.

Miten toisin asiat olisivatkaan, jos uskaltaisimme olla rohkeampia?

Itse ajattelin käyttää kesäloman tämän taidon harjoittelemiseen. Kesällä ja erityisesti lomalla on turvallista ottaa ensi askeleita iloisuuden ja positiivisuuden vaikealla saralla. Miksi? Tässä muutama päällimmäinen syy: Koska aurinko lämmittää, on pienempi riski liukastua lumihangessa, valossa näen paremmin naapurin hymyilevät kasvot, loma odottaa, linnut laulavat, sauna lämpiää, mansikat sulavat suussa ja erityisesti koska pääsääntöisesti lähellämme on tuttuja ja turvallisia ihmisiä. He kyllä tietävät, että olen tosissani, vaikka en ole totinen. Uskon myös siihen, että jos haluaa muutosta, on se reiluinta ja helpointa aloittaa itsestä. Kyllä ne muut sieltä seuraavat. Varmasti.

Ihan varmasti.

Meillä sähkötukkukaupassa on lisäksi erityisen hyvä syy jatkaa hymyilemistä myös lomien jälkeen, olemmehan ennusteiden mukaan menossa kohti valoisampia aikoja myös syksyllä. Alamme kasvuennusteita on käännetty pariinkin kertaan parempaan suuntaan ja odotukset markkinoiden – ja Suomen - kasvulle ovat korkeammat kuin pitkiin aikoihin.

Kohti pitkää kesää,

Mika Salokangas