AlexandreZaitsev SahkoinfoAlexandre Zaitsevin blogikirjoitus:

10-vuotias KNX Finland ja Hyvinvointia sähköllä kumppaneina jo viisi vuotta

Aloitin nykyisessä pestissäni KNX Finland ry:llä noin puolitoista vuotta sitten. Sähkö- ja automaatioala ei ollut minulle uusi asia, olen muun muassa aktiivisesti seurannut Hyvinvointia sähköllä -visiohanketta ainakin seitsemän vuotta. Vision ja KNX Finland ry:n sujuva yhteistyö ei tullut yllätyksenä vastaan, vaan oli itsestäänselvyys.

Edeltäjäni Johan Stigzelius, joka on yksi KNX Finland ry:n perustajista ja vastasi yhdistyksen operatiivisesta johtamisesta, valotti, että kun Visio 2030 tuli ensimmäisen kerran hänen eteensä, niin heti oli havaittavissa yllättävän paljon yhteisiä näkemyksiä. Vuodet kuluvat ja maailma muuttuu, näkemykset terävöityvät, strategioita kehitetään vastaamaan huomisen markkinoita. Dynaaminen ympäristö ei kuitenkaan aiheuttanut erkaantumista, vaan päinvastoin sidos KNX:n ja Vision välillä on vahvistunut.

KNX Finland ry on johtava kiinteistöautomaatiota, kiinteistöjen ja talotekniikan älykkyyttä sekä standardointia edistävä järjestö, joka on toiminut Suomessa 10 vuotta ja on osa globaalia KNX-verkostoa. Meidän tavoitteenamme on myös vaikuttaa rakennusten teknisten järjestelmien avoimuuteen ja integroitavuuteen, jolloin edesautetaan älykkäiden palvelujen luomista ja hyvinvointia. Älykäs talo luo käyttäjille sekä terveellisen, turvallisen ja olosuhteiltaan parhaan mahdollisen ympäristön asua ja työskennellä että energiatehokkaan, ympäristöystävällisen ja elinkaarikustannuksiltaan edullisen käyttöympäristön, joka tukee IoT:n arvoja ja älykästä sähkön käyttöä – kysynnänjoustoa, uusiutuvaa energian tuotantoa ja energian varastointia. Älykäs rakennus toimii myös sähköisen liikenteen latausinfran osana. Älykäs rakennus kommunikoi reaaliaikaisesti käyttäjän kanssa ja oppii.

Älykäs talotekniikka ja varsinkin kiinteistöautomaatio on vain tekninen alusta. Mikäli alusta viritetään tuottamaan avointa dataa tietoturvallisesti, datan käytölle löytyy lähes rajattomasti käyttösovelluksia. Lopputuloksena onkin arkea helpottava, älykäs ja viihtyisä ympäristö, joka lisää hyvinvointia ja energiatehokkuutta sekä tukee yritysten liiketoimintaa.

On hassua perustella älykkään ja laadukkaan talotekniikan tarpeellisuutta

Jos olisin 25 vuotta sitten kadulla puhunut vastaantulijoille älypuhelimista ja maininnut, että vuonna 2018 lähes jokaisella suomalaisella on henkilökohtainen älypuhelin, jonka akku kestää ja jossa on 4G, kamerat, GPS, sähköposti, wlan, bluetooth  jne., unohtamatta saatavilla olevia sovelluksia ja reaaliaikaisia palveluja, niin minulle olisi naurettu ja lisäksi haukuttu kaupan päälle. Mitäköhän älypuhelin olisi maksanut 25 vuotta sitten?

Moni ei tiedä, että talotekniikan kustannus rakennusinvestointivaiheessa on tyypillisesti 15 – 35 % kaikista rakentamisaikaisista kustannuksista. Automaation osuus on vastaavasti 0 – 3 %. Osuudet riippuvat pitkälti rakennustyypistä ja talotekniikan laatutasosta. Rakennusten käyttöikä on useampi vuosikymmen ellei pitempi, ja me vietämme suurimman osan ajasta sisätiloissa. Kaikin puolin toimiva ja laadukas sisäympäristö on hyvinvoinnin kannalta äärimmäisen tärkeä tekijä.

Alexandre Zaitsev
KNX Finland ry