Tarja Hailikarin blogikirjoitus

Viisi vuotta sähköntuottajana ja sähköautoilijana

Lokakuussa tulee täyteen viisi vuotta siitä, kun mökkisaunamme katolle asennettiin yhdeksän aurinkopaneelia. Sähköautoilijana viisi vuotta tuli puolestaan täyteen jo toukokuussa. Lisäksi olen ostanut kotiimme sähkön tuntihinnalla jo usean vuoden ajan ja säätänyt kodin valaistusta Hue-järjestelmällä. Tavoitteenani on ollut  kerätä kuluttajana kokemuksia Hyvinvointia sähköllä -vision tarjoamista uusista ratkaisuista ja ehkä myös vähän näyttää esimerkkiä muille.

Aurinkopaneelit katollaNyt on sopiva hetki kertoa kokemuksista.

10 MWh aurinkosähköä tuotettu!

Ylpeänä kerron, että kokonaistuotantomme saavutti 10 MWh 17.8.2018, mikä tarkoittaa sitä, että ennustettu tuotantotavoite on ylittynyt vuosittain keskimäärin 7 %:lla.

Aurinkosähkön tuottaminen on ollut todella vaivatonta. Mitään huolto- tai muitakaan toimenpiteitä emme ole joutuneet järjestelmään tekemään. Sähkö on syntynyt ”ihan itsestään”.

Aurinkosähkö 10008kWhTaloudellisesti kannattavaa aurinkosähkön tuotanto ei ole ollut (tästä aiheesta voit lukea lisää muutaman vuoden takaisesta blogikirjoituksestani), mutta saatoinpa hyvällä omalla tunnolla itse tuotetulla aurinkosähköllä lämmittää vedet kevytpaljuumme, jonka lomalla ex tempore hankimme vähentämään sinilevien aiheuttamaa mielipahaamme.

Hybridistä täyssähköautoon

Yli neljä vuotta käytössäni oli ladattava hybridi - Opel Ampera. Kesäisin pääsin sillä noin 60 kilometriä ja talvella 40 kilometriä sähköllä, jonka jälkeen tarvittaessa matka jatkui bensalla. Koska minulla on mahdollisuus ladata auto sekä kotipihassa että työpaikan parkkihallissa, jouduin turvautumaan bensaan aniharvoin. Olin todella tyytyväinen Amperan hienoon ulkonäköön ja varustelutasoon, olihan siinä jo vuonna 2013 kaikki ne ominaisuudet, joilla muut ladattavien hybridien valmistajat tällä hetkellä ylpeilevät ja tänäkin päivänä Amperan toimintasäteen ylittää  markkinoilla olevista hybrideistä ainoastaan BMW i3. Myös Amperan hankintaan liittyneet pelot akuston hiipumisesta leasing-sopimuksen voimassaoloaikana osoittautuivat aiheettomiksi. Leasing-sopimuksen jatkokaudenkin päättyessä vuosi sitten olisin mielelläni siirtynyt Amperan seuraavaan malliin, jos sellainen olisi markkinoille tullut. Automaailman kummallisuuksia on, että hybridi-Amperan toinen sukupolvi on saatavissa ainoastaan Amerikassa nimellä Chevrolet Volt, eikä valmistajan täyssähköversiotakaan ole ainakaan Suomen markkinoille saatu. Käytetyt Amperat näyttävät kuitenkin hyvin säilyttävän arvonsa ja saavan Nettiauto.com:n arvosteluissa korkeat pisteet. Saattaa hyvin olla, ettei suurta osaa markkinoilla olevista Amperoista tulla koskaan romuttamaan, vaan niistä tulee vuosien saatossa haluttuja ”sähköautoilun klassikoita”.

Vuosi sitten kävin pohdintaa ladattavan hybridin ja täyssähköauton välillä ja päädyin tilaamaan Hyundai Ioniqin hybridiversion. Sitä ei kuitenkaan saatu Koreasta Eurooppaan elo- eikä joulukuun laivakuormissa, joten autoliike tarjosi tilalle täyssähköversiota, joka jo syksyn oli ollut käytössäni vara-autona odotellessani hybridiä.  Täyssähkö-Ioniq on osoittautunut toimivaksi kulkupeliksi, olkoonkin, että siitä puuttuu Amperan glamouri. Hybridiversioon verrattuna positiivinen yllätys on ollut käytön vaivattomuus, sillä tarvetta lataukselle on vain pari kertaa viikossa ja minun tapauksessani se hoituu tosi helposti joko kotipihassa ja työpaikan parkkihallissa. Toimintasäde on nyt kesällä 250 km:n luokkaa ja talvella vajaa 200 km. Alkuperäinen pelkoni siitä, riittääkö toimintasäde 90 km:n mökkimatkalle, on osoittautunut turhaksi. Joka kerta virtaa on ollut jäljellä edestakaisen reissun jälkeen vielä ainakin 50 km, vaikka autossa on ollut useita henkilöitä ja runsaasti tavaroita.  Toki ajatus lähtemisestä Ioniqilla pitemmälle reissulle askarruttaa. Olen ladannut kännykkään appin, joka kertoo mistä pikalatauspisteitä löytyy ja ovatko ne vapaana, mutta käytännössä olen pikalatausta vain kerran testannut, sillä pitkät reissut olemme ajaneet perheemme toisella autolla.

Sähkö on öisin halpaa, mutta...

Sähköautoilijana koin jo muutama vuosi sitten mielekkääksi siirtyä ostamaan kotitaloussähköä tuntihinnalla. Amperan olin ohjelmoinut lataamaan itsensä kotipihassa puolen yön jälkeen, jolloin sähkön hinta on alimmillaan. Saman haluaisin tehdä Ioniqin kanssa, mutta Ioniqissa latauksen ja sisätilojen esilämmityksen ohjelmoinnit on hankalasti kytketty toisiinsa, joten jos haluan talvella lähteä liikkeelle esilämmityllä autolla, lataus on ohjelmoitava kytkeytymään päälle aikaisin aamulla, jolloin sähkön hinta on jo korkea. Toisaalta Ioniqin lämmityslaite on hämmästyttävän tehokas. Auto lämpiää jääkylmästä lämpimäksi parissa minuutissa! Voin omakohtaisesti todistaa täysin päinvastaisiksi muutaman vuoden takaiset ennakkoluulot siitä, ettei sähköautoihin saada riittävää sisälämmitystä.

Muuten en tuntihinnalla ostetusta sähköstä paljon hyödy, sillä kaukolämpöverkkoon liitetyssä asunnossamme ei auton latauksen lisäksi sähkön kulutusta voi halvan sähkön tunneille lykätä käyttömukavuudesta tinkimättä. Pyykin tai astioiden pesemistä en ole valmis siirtämään yöaikaan, sillä aamukiireiden keskellä en halua ripustaa pyykkejä tai tyhjentää astianpesukonetta. Kosteiden tilojen lattialämmityksen toiminta-aikoja voisi varmaan optimoida, mutta se edellyttäisi nykyistä älykkäämpää ohjausjärjestelmää.

Valosta vireyttä ja väsymystä

Neljäs asia, jossa olen kokeillut Hyvinvointia sähköllä -teemojen mukaisia ratkaisuja on valaistus. Hue-paketissa tulleet kolme lamppua oli ensin asennettu keittiöön, josta ne on nyt siirretty makuuhuoneeseen. Erivärisellä valolla luoduista tunnelmoinneista tai musiikin mukaan vaihtuvista/vilkkuvista valoihin en ole innostunut, mutta ajatus siitä, että valkoisen eri sävyillä voisin syksyn ja talven pimeyden keskellä vaikuttaa vireyteen, kiinnostaa. Aamulla valaistuksen olisi hyvä olla kirkasta, mutta illalla klo 21 jälkeen värilämpötila saisi automaattisesti muuttua lämpimämmäksi helpottamaan yöpuulle valmistautumista. Tätä automatiikkaa hyödynnän nykyisin sekä kännykässä että kannettavassa tietokoneessani. Asetankin itselleni uuden haasteen: yritän syyskuun aikana ajastaa myös Huen toimimaan samoin – saa nähdä kuinka helposti löydän appsin, jolla ohjelmointi onnistuu.

TarjaHailikari l200

Tarja Hailikari