Tarja Hailikarin blogi:

Ei ole kumma, jos kauppa ei käy...

Tuntuu hurjalta, että tukkumyyjien ja urakoitsijoiden pitäisi kyetä myymään asiakkailleen sähkötarvikealan yli 200.000 tuotetta. Hienoja pihavalaisimia, muitakin kuin valkoisia pistorasioita ja kytkimiä tai vaikkapa parvekkeelle asennettavia infrapunalämmittimiä on tarjottava ilman, että tukkumyyjä, urakoitsija tai loppuasiakas voi nähdä niitä fyysisesti missään.

Tämän realiteetin hyväksyn, mutta en voi ymmärtää, miksi niiden olemassa olosta ei kerrota eikä tuotenimeä, tuotekuvaa tai muuta tuotetietoa informatiivisessa muodossa aseteta koko toimitusketjun – tukkumyyjien, urakoitsijoiden, suunnittelijoiden ja loppuasiakkaiden – nähtäväksi heidän tietojärjestelmissään.

Tukeeko markkinointi myyntiä?

Toimittajat teettävät kyllä kalliita tuote-esitteitä ja tuotekatalogeja, jotka kuitenkin usein siirtyvät tukkumyyjän, urakoitsijan ja suunnittelijan työpöydältä pian jätepaperiin. Miksi näissä olevia hienoja kuvia ja tarkkoja teknisiä tietoja ei automaattisesti levitetä verkossa asiakkaiden ja yhteistyökumppanien käyttöön?

Ovatko valmistajat mainostoimistojen ja websuunnittelijoiden vietävissä?

Omia kotisivuja kyllä ”kehitetään”, mutta… Valmistajan sivusto on ehkä graafiselta ilmeeltään hieno ja tuotetietoakin sieltä löytyy, mutta se saattaa olla toteutettu sellaisessa muodossa - esimerkiksi Flash-tekniikalla -, että mistään muusta järjestelmästä ei voi rakentaa linkkejä sivuston tuoteinformaation. Ainoa mahdollisuus on rakentaa linkki yrityksen pääsivulle. Jos lisäksi sivustolla olevat tuotekuvat ovat tummalla pohjalla, ei niiden kopiointi esim. SSTL Tuotekuvagalleriaankaan ole mielekästä.

Tieto kerralla koko toimitusketjulle

Eikö alalla ymmärretä, että nykyisessä verkottuneessa maailmassa tuotetietojen pitäisi olla koko toimitusketjun kaikkien toimijoiden järjestelmissä riittävän kattavina ja siten nimettyinä ja sellaisessa muodossa, että tuotteet varmasti nousevat hauissa esille, kun tukkumyyjä tai urakoitsija etsii asiakkaalleen tiettyyn tarpeeseen soveltuvia tuotteita. Olisiko koko tuotelanseerauksen prosessi mietittävä uudelleen?

Suomessa sähkötarviketoimittajilla on ainutlaatuinen mahdollisuus – tuotetiedot voi veloituksetta toimittaa yhteen osoitteeseen - Sähkönumerot.fi-palveluun - ja sieltä mm. tuotekuvat siirtyvät automaattisesti edelleen edistyksellisimpien tukkujen verkkokauppoihin ja urakoitsijoiden tietojärjestelmiin.

Lisäksi Sähkönumerot.fi-palvelusta tiedot ovat helposti löydettävissä tuotteen koko elinkaaren ajan ja arkiston kautta senkin jälkeen.  Sitä paitsi tuote-esitteen tai kuvan kautta esim. eriväriset rinnakkaistuotteet tai tuotteiden lisätarvikkeet voidaan yhdistää toisiinsa Sähkönumerot.fi-tuotekortin Tuoteluettelonäkymässä. Näin tukkumyyjä tai urakoitsija helposti löytää tuoteperheen eri vaihtoehdot ja voi niistä valita sopivimman.

Onko niin että ilmaispalvelua ei arvosteta? Pitäisikö Sähkönumerot.fi-palvelu hinnoitella mainostoimistohinnoilla?

Ota yhteyttä SSTL:n toimistoon tai poikkea messuosastollamme C2-216 Jyväskylässä. Katsotaan yhdessä, miten teidän yrityksenne tuoteinformaatio saadaan optimaalisesti koko toimitusketjun saataville.  

Tarja Hailikari

contacts_tarja