Eaton xChargeIn kattaa kaikki sähköauton lataustarpeet kodin yksittäisestä latausasemasta julkisiin latausratkaisuihin

Eaton tuo yhdessä Onnisen kanssa markkinoille uuden sähköautojen latausasemaratkaisun. Yhtiöt haluavat vastata sähköautojen latauspisteiden kasvavaan tarpeeseen, joka kiihtyy vääjäämättä lähivuosina.

Eatonin xChargeIn-latausasemat täyttävät kaikki lataustarpeet omakotitaloista suuriin yhteiskäyttölatauspisteisiin. Onninen vastaa latausasemien jälleenmyynnistä ja jakelusta, ja asennuksen hoitaa loppuasiakkaan valitsema sähköasennusliike.

”Sähköautojen myynti kasvaa lähitulevaisuudessa merkittävästi. Valtio linjaa, että Suomessa pitäisi olla 250 000 sähköautoa vuonna 2030. Käytännössä se tarkoittaa, että latausasemia tarvitaan vähintään sama määrä, todennäköisesti paljon enemmän”, sanoo Onnisen Senior Category Manager Marko Harju

Tällä hetkellä sähköä voidaan ladata sekä osaan hybridiautoista että puhtaisiin sähköautoihin, joiden maksimi ajomatka yhdellä latauksella voi nousta jopa 600 kilometriin. Sähköautot ovat erittäin varteenotettava vaihtoehto erityisesti kaupunkiajossa, jossa ajomatkat ovat pieniä ja päättäjien linjaukset vievät kohti päästötöntä liikennettä.

”Useimpien suomalaisten päivän ajot onnistuvat sähköautolla yhdellä latauksella: lapset kouluun, aikuiset töihin sekä harrastukset ja kauppareissut päälle. Tämä tarkoittaa alle sadan kilometrin päivämatkaa. On selvää, että kaikkeen autoiluun sähköauto ei ole ratkaisu, mutta se riittää hyvin pitkälle”, sanoo Eatonin myynti- ja kehitysjohtaja Pasi Pesonen.

Latauspisteitä tarvitaan hurjasti lisää

Sähköautojen yleistyminen tietää luonnollisesti kysynnän kasvua myös latauspisteille. Eaton xChargeIn -ratkaisut on jaettu neljään tuotesarjaan. Malliston kevyin vaihtoehto on kotitalouksiin tarkoitettu yksittäinen latausasema. Toista äärilaitaa edustaa puolestaan julkisiin latausratkaisuihin tarkoitettu järjestelmä.

”Koko Eatonin latauspistevalikoima on jo tilattavissa. Olemme asettaneet myyntitavoitteen melko korkealle, ja puhumme nelinumeroisesta kappalemäärästä jo vuonna 2019”, Harju sanoo.

Eaton xChargeIn -latausasemat on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä ja pohjoisen vaativia olosuhteita muun muassa IP54- ja IK8-standardien mukaisesti. Latausvirta on valittavissa tarpeen mukaan joko 10A, 13A, 16A, 20A, 25A tai 32A. Lisäksi asemat on varustettu 6mA DC-sensorilla, jolloin tavanomainen A-tyypin vikavirtasuojaus on riittävä.

”Jos teknologinen kehitys ei aja latausasemista ohi, ne kestävät monta kymmentä vuotta. Tällaisen sijoituksen täytyy olla kestävä”, sanoo Pesonen.

”Sähköautoilusta tulee vääjäämättä valtavirtaa. Haasteena on kiinteistöjen sähköinen valmius: onko tuleva kuormitus liikaa pääsulakkeille? Myös lainsäädäntö laahaa perinteiseen tyyliin kehityksen perässä. Taloyhtiöissä tullaan varmasti näkemään lähivuosina myrskyisiä yhtiökokouksia”, Harju ennustaa.

Suomen julkinen latausinfra on tällä hetkellä varsin hyvällä mallilla. Suomessa on esimerkiksi enemmän latausasemia yhtä sähköautoa kohden kuin muissa Pohjoismaissa, ja niiden määrä lisääntyy varmasti sähköautoilun yleistyessä.

Neljä mallisarjaa neljään eri käyttötarpeeseen

Kotitalouksiin suunnattu, kustannustehokas A-sarja on yksivaiheinen, tyypin 2 pistokkeella varustettu latausasema, jota voidaan käyttää myös tyyppi 1:llä varustetuilla ajoneuvoilla. Sen maksimiteho on 32A/7,4kW. Hieman monipuolisempi X-sarja voidaan kytkeä joko 1- tai 3-vaiheisesti, jolloin latausteho on vastaavasti 7,4 tai 22kW. X-sarjaa voidaan ohjata langattomasti Eaton xComfort -tuotteilla ja se voidaan asettaa aktivoitavaksi mekaanisella tai RFID-avaimella.

S-sarjan (slave) latausasema sisältää A- ja X-sarjojen ominaisuuksien lisäksi energian mittauksen sekä UDP- ja OCCP-liitännät, joiden avulla se voidaan liittää kiinteistön ohjaus- tai maksujärjestelmiin. M-sarja (master) keskustelee S-sarjan laitteiden kanssa (maks. 15). M-sarjaa tarvitaan mukautuvan kuormanhallinnan ja lataustehon optimointiin. Kommunikaatio onnistuu ulkopuolisen signaalin lisäksi GSM-, Ethernet- tai WLAN-yhteyden kautta. S- ja M-sarjan latausasemista löytyy myös MID-laskutusperusteiset mallit.

Saatavilla on myös SHC xChargeIn Peak Control, joka on Eatonin langattomaan xComfort-ohjausjärjestelmään integroituva asennusvalmis paketti. Se mahdollistaa latauksen käynnistämisen langattoman kytkimen tai mobiilisovelluksen kautta sekä huipputehon hallinnan tai rajoituksen langattomalla energianmittausohjauksella.

Lisävarusteena saatavissa 1- ja 2-osaiset teräksiset jalustat, RFID- kortteja sekä latauskaapelin jalustakiinnike.

Lisätietoja:

Eaton xChargeIn-esite ja tuotekuvia