Valtakunnansovittelija ei näe edellytyksiä sovulle. Lakko vaikeuttaisi muun muassa telakkojen, Turun autotehtaan, Koneen, Outokummun ja Ovakon toimintaa.

Sähköasentajien useiden suuryrityksien toimintaa uhkaava lakko näyttää toteutuvan. Valtakunnansovittelija Minna Helle kertoi keskiviikkona, että tilanne näyttää pahalta. ”Kyseessä on sopimusoikeuksia koskeva periaatteellinen riita, johon on hyvin vaikea löytää ratkaisua. Edellytyksiä sovulle ei ikävä kyllä ole tällä hetkellä näköpiirissä. Sovittelua jatketaan kuitenkin vielä maanantaina”, Helle kertoo tiedotteessa.

Liitto on uhannut mennä lakkoon muun muassa Uudenkaupungin autotehtaalla, jossa sähkömiesten rooli on hyvin merkittävä. Työtaistelu-uhka koskee noin tuhatta sähköliittolaista, jotka työskentelevät seuraavissa yrityksissä: Arctech Helsinki Shipyard, Boliden Harjavalta, Boliden Kokkola, Caverion Suomi, Konecranes, Konecranes Finland, Konecranes Global, Kone Hissit, Meyer Turku, Otis, Outokumpu Chrome, Outokumpu Stainless, Ovako Imatra, Pyhäsalmi Mine, Schindler, SSAB Europe ja Valmet Automotive. Lue tästä liiton vaatimuksista. Helle tapasi osapuolet eli Sähköalojen ammattiliiton ja Teknologiateollisuus ry:n keskiviikkona. Sähköalojen ammattiliitto haluaisi jatkaa oman sopimuksensa tekemistä, mutta Teknologiateollisuus on päättänyt sisällyttää sähköalan sopimuksen jokseenkin sellaisenaan osaksi Teollisuusliiton eli entisen Metalliliiton kanssa tekemäänsä sopimusta. Sähköala vaatii lakolla, että Teknologiateollisuus aloittaisi neuvottelut alan työehtosopimuksen jatkamisesta. Sopimus päättyy 31. lokakuuta. Työnseisaus alkaisi keskiviikkona 1. marraskuuta kello 6 ja päättyisi keskiviikkona 8. marraskuuta.

Lue koko artikkeli