Maasta se pienikin ponnistaa – ja hyvin ponnistaakin

Simo Kosunen Mittasähkö kuvaajaPenttiVänskäVuoden 2017 sähköurakoitsijaksi on valittu leppävirtalainen Mittasähkö Oy. Yrityksen toimitusjohtaja Simo Kosunen vastaanotti tunnustuksen Sähköurakoitsijapäivillä Hämeenlinnan Aulangolla torstain 23.11. iltajuhlassa.

Vuonna 1986 sähkövoimateknikoksi valmistunut ja sittemmin työkokemusta niin asennus-, suunnittelu-, työnjohto- kuin tarjouslaskentatehtävissäkin hankkinut Simo Kosunen perusti Mittasähkö Oy:n tammikuussa 1988. Hän omistaa yrityksestä 90 %, puoliso Erja-Leena loput.

Pian 30 vuotta täyttävän Mittasähkön menestyksen takana on periaatteen mies, joka on sisäistänyt mistä sähköurakoinnissa on kyse: asiakkaan mahdollisimman hyvästä palvelemisesta. Yrityksen liikevaihto on ollut viime vuodet hienoisessa kasvussa ja se oli viimeksi päättyneellä tilikaudella 471 000 euroa tuloksen oltua 64 000 euroa.

Kosunen listaa lisää asioita, joista ei tingitä: rehellisyys, myönteisyys, lupausten pitäminen ja työn huippulaatu. Tuo kaikki on mahdollista lunastaa, kun on panostettu tekniseen osaamiseen ja omataan taito keskittyä olennaiseen.

Ahkera kouluttautuja on hankkinut mm. vapaaehtoisia SETI-pätevyyksiä. Lista siitä, mitä palveluja Mittasähkö tarjoaa, on hengästyttävän pitkä: Rakennussähköistys, myös maatalouden sähköistys, teollisuussähköasennukset, sähkökunnossapito, automaatio- ja tietoverkot, antenniurakointi, sähkösuunnittelu, ilma- ja maalämpöpumput, taajuusmuuttajakäytöt, varavoima aggregaatit, vikapäivystys 24 h…

Mittasähkössä työskentelee yrittäjä itse mukaan lukien 3 henkilöä.

"Johtajana näytän mielelläni esimerkkiä, innostan ja pyrin sitouttamaan työntekijät", sanoo Kosunen. Kosunen kertoo yllättyneensä, kun kuuli valinnasta vuoden 2017 sähköurakoitsijaksi.

"En voinut kuvitella, että minä ja minun pieni yritykseni olisi edes ehdolla vuoden sähköurakoitsijaksi, saati sitten että valinta osuu kohdalle. Kaipa se sitten totta on iloitsee Kosunen.

Noin 10 000 asukkaan Leppävirta sijaitsee Pohjois-Savossa. Mittasähkön toiminta-alue on laajempi. Kohteita on ollut lähiseudun Kuopion ja Varkauden lisäksi mm. Helsingissä, Lahdessa, Kouvolassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Iisalmessa ja Kajaanissa.  Sähköistys- ja automaatioasennustöitä on tehty useille eri toimialoille kuten hotelli- ja ravintola-ala, kaupan ala, metalliteollisuus ja puutarha-ala. Kohteisiin kuuluu myös mm. kaivoksen ja säännöstelykanavan sähköistystä. Mittasähköllä on useita teollisuuden ja kaupan-alan ylläpitosopimuksia.

Simo Kosunen katsoo luottavaisin mielin tulevaisuuteen. "Sähköisen talotekniikan tulevaisuus on valoisa. Se edellyttää jatkuvaa uuden oppimista, joten kannustan nuoria olemaan valppaana. Uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön määrä kasvaa ja mikä parasta, se hillitsee ilmaston muutosta.

Meillä jokaisella alamme toimijalla on mahdollisuus omalta osaltamme vaikuttaa myös tähän."

Kosunen lähettää terveisiä muille urakoitsijoille: "Tehdään tulevaisuudesta hyvä meille kaikille. Maasta se pienikin ponnistaa!"

Valokuvia: http://www.stul.fi/fi/media/kuvia-ja-logot

Vuoden sähköurakoitsijan valitsee Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry.
Mittasähkön valintaperusteita Vuoden 2017 sähköurakoitsijaksi olivat mm.: - monipuolinen, laaja osaaminen ja kohteiden kirjo
- tasokas asiakaspalvelu ja siitä seuraava erinomainen asiakaspalaute
- erittäin hyvä kannattavuus
- korkea luottoluokitus