Markku Uitto:

Suomen talouden nykyisen nousun käynnisti rakentamisen vahva suhdannekäänne vuoden 2015 jälkimmäisellä puolikkaalla. Vientiteollisuus pääsi kyytiin mukaan vuotta myöhemmin, ja nämä teknisen kaupan yritysten kaksi tärkeintä asiakastoimialaa jatkoivat voimakasta kehittymistä koko viime vuoden. Lähes kaikilla talouden indikaattoreilla mitattuna viime vuosi oli hyvä. Bruttokansantuotteen arvioidaan kehittyneen 3,3 prosenttia, jolla olemme euroalueen kärkimaita. Teollisuuden luottamus lähestyy jo aikaa ennen finanssikriisiä, ja kuluttajaluottamus on mittaushistoriansa parasta.

Tekniselle kaupalle viime vuosi oli toinen perättäinen vahvan kasvun vuosi. Teknisen Kaupan Liiton jäsenyritysten myynti oli nousujohteista läpi vuoden 2017. Viimeisen vuosineljänneksen myynnin kehitys teknisessä kaupassa oli vuoden parasta, ja koko vuonna tarkasteltuna päädyttiin 7,5 prosentin kehitykseen. Teollisuuden investoinnit käynnistyivät vihdoin, ja investointitavarakaupan kehitys oli erityisen ilahduttavaa. Raaka-ainekauppa – sisältäen muun muassa teräkset, metallit ja kemikaalit – kasvoi niin ikään voimakkaasti. Teknisen Kaupan suhdannekysely ennustaa kasvun jatkuvan vahvana myös kuluvana vuonna.

Poikkeuksellisen vahva kysynnän jatkuminen aiheuttaa jo lähes...

Lue koko kirjoitus