Uuden lampun tai sulakkeet saa kotonaan itse vaihtaa, mutta varsinaisia sähkötöitä saavat tehdä vain alan ammattilaiset. Oikeilla ratkaisuilla ja menetelmillä varmistetaan kodin turvallisuus ja viihtyisyys. Suuremmissa sähköremonteissa voi ottaa yhteyttä, paitsi sähköurakoitsijaan, myös sähkösuunnittelijaan.

Sähkötyöt, joita saavat tehdä muutkin kuin sähköalan ammattilaiset:
- enintään 250 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotus ja kiinnitys
- yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotyöt
- nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin ja 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat sähkötyöt
- käyttötyöt sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta
- omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaaminen, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan

(Lähde: TUKES; www.tukes.fi)

Haastateltavana on Suomen Sähkötukkuliikkeiden Liiton (SSTL) toimitusjohtaja Tarja Hailikari, haastattelijana Pauliina Tuomola.

Tuottaja Deski Oy.

Haastattelusta on kuultavissa 3 minuutin ja 5 minuutin jutut:

- Mitä sähkötöitä saa tehdä itse - 3 min 4,2 MT

- Mitä sähkötöitä saa tehdä itse - 5 min 6,7 MT

Sähkökalusteiden uusijalle löytyy paljon uusia, värikkäitä vaihtoehtoja osoitteesta www.sstl.fi/galleria. Sähkötöiden tekijöitä voi puolestaan hakea mm. osoitteesta www.urakoitsija.fi.

Haastattelu on vapaasti radioasemien käytettävissä. Myös SSTL:n jäsenyrityksillä on käyttöoikeus haastatteluun.

Siirry kuluttajille suunnattuun SSTL Galleriaan