Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynti kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä 3,7 % verrattuna viime vuoden vastaavaan jaksoon. Koko alkuvuoden kumulatiivinen myynti oli yhteensä 695 miljoonaa euroa, joka oli 5,4 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

- Kasvuprosentit antavat luvan odottaa myönteistä kehitystä myös jatkossa, vaikka nyt jäätiinkin jonkin verran edellisen vuosineljänneksen huimasta 10,8 %:sta, sanoo Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) toimitusjohtaja Tarja Hailikari.

Sähköteknisten tuotteiden asennus rakennuksiin muodostaa merkittävän osan niiden menekistä. Kysyntää voi ennakoida mm. tarkastelemalla rakennustuotannon volyymia, joka kasvoi touko-heinäkuussa 18,6 % verrattuna edellisvuoteen. Toinen indikaattori on myönnettyjen rakennuslupien määrä, joka kasvoi sekin samalla ajanjaksolla 3,2 %.

- Näiden lukujen takana on monta sähköistystoimialalle myönteistä osatekijää, Hailikari toteaa. Ensinnäkin rakennuslupien kasvu kohdistui sekä asuinrakentamiseen että liike- ja toimistorakentamiseen, mikä merkitsee laaja-alaista sähköisen talotekniikan ratkaisujen tarvetta.

- Toisekseen kerrostaloille myönnetty kuutiometrimäärä oli 54 % koko asuinrakentamisesta ja lupia myönnettiin 10.450 asunnolle, mikä on jopa 30,7 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Tämä luo tarvetta monille uusille sähköistysratkaisuille, jotka parantavat asumisen tasoa ja taloyhtiöiden energiatehokkuutta.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Tarja Hailikari, STK, puh. 040 7358673, tarja.hailikari(at)stkliitto.fi

Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) edustaa sähköteknisten tuotteiden valmistajia, maahantuojia ja tukkuliikkeitä. STK edistää alan kehitystä ja vaikuttavuutta sekä tuottaa palveluja, joista merkittävin on 240.000 sähköteknistä tuotetta sisältävä Sähkönumerot.fi- tuotetietopalvelu.

SahkoteknistenTuotteidenTukkumyynti 1Q2017

SähköteknistenTuotteidenTukkumyynninMuutos 1Q2017