Hyvä sähkösuunnittelija

Tähän tiedotteeseen on kerätty sinulle hyödyllistä tietoa.

Hyödynnä Sähkönumerot.fi-palvelua työssäsi

Sähkönumerot.fi-palvelusta löytyy valmistajien ja maahantuojien itse
omille tuotteilleen
antamat tuotetiedot
yli 240.000 sähköteknisestä tuotteesta. Palvelussa on lähes 500 tavaran-toimittajan tuotteita. Tuotekuva - esim. valonjakokäyrä - löytyy yli 70 %:lta tuotekorteista.

Voit palvelusta etsiä projektiisi sopivia tuotteita tuoteluettelohaun, toimittajan tai vaikkapa sähkönimikkeistön avulla.

Hae tuotteita teknisten ominaisuuksien perusteella

Tuotteita voi hakea Sähkönumerot.fi-palvelusta myös niiden teknisten ominaisuuksien perusteella.

Valittuasi Sähkönumerot.fi-tuoteluettelosta tuoteryhmän (tai toimittajan tai tuotemerkin), voit tarkentaa hakua teknisten tietojen perusteella.

Voit vapaasti valita, mitä ominaisuutta haluat käyttää rajaustekijänä.
Käytä +-toimintoa valitaksesi useampia ominaisuusrajauksia.
Muista lopuksi painaa Hae-painiketta.

Vinkki: Valittuasi hakukriteerit, voit kopioida selaimen url-osoitteen dokumentaatioosi. Näin pääset myöhemminkin palaamaan samaan hakupolkuun.

Tekniset tiedot määritellään kansainvälisen ETIM-standardin mukaisesti

Sähköteknisten tuotteiden valmistajat ovat täydentäneet ETIM-standardin mukaiset tekniset tiedot tässä vaiheessa - runsas vuosi ETIMin käyttöönoton jälkeen - jo 115.000 tuotteelle. Tietojen täydentäminen jatkuu.

Vinkki: Myös sähkösuunnittelijoiden kannattaa jatkossa suunnitelmissaan määritellä tuotteille asetettavat tekniset vaatimukset ETIM-standardin mukaisesti, jolloin vaatimusmäärittely on yksiselitteinen.

Käytä Tuotetietokansiota kuin ostoskoria - vie valitsemasi tuotteiden tiedot exceliin tai pdf:ksi

Kun olet löytänyt haluamasi tuotteet, lisää ne Tuotetietokansioon ja sen jälkeen Näytä Tuotetietokansio. Tuotetietokansio toimii kuin ostoskori. Tuotetietokansio-näkymässä voit muodostaa valituista tuotteista esim. valaisinluetteloa varten excelin tai voit tallentaa tuotetiedot pdf:ksi.

Vinkki: Tuotekortti-näkymässä voit Tallenna omalla merkinnällä -toiminnolla tehdä suoraan tuotekortista pdf-tiedoston, jonka otsikkoon voit tehdä omat merkintäsi.

Aamukahvitilaisuus sähkösuunnittelijoille 31.8.2017
- Merkitse kalenteriin!

Tervetuloa Sähkösuunnittelijoiden tuotetietoaamukahville
31.8.2017 klo 9-11 STK:hon Lauttasaareen saamaan vastauksia ja keskustelemaan siitä, miten tuotetietoja ja ETIM-standardin mukaisesti määriteltyjä tuotteiden teknisiä ominaisuuksia kannattaisi nyt ja tulevaisuudessa hyödyntää suunnittelu-ohjelmistoissa ja dokumentaatiossa. Tilaisuudessa  ovat mukana myös merkittävien suunnitteluohjelmistojen valmistajat.

Tarkempi ohjelma osoitteessa: stklliitto.fi > tapahtumat

Vähennä ylimääräistä työtä koko toimitusketjussa - merkitse sähkönumero dokumentteihin

Hallituksen tavoitteena on vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota KIRA-digi-hankkeen kautta.

"Sähköistysalalla yksi helppo ja yksinkertainen keino tehostaa prosesseja on se, että kaikkiin asiakirjoihin aina sähkösuunnitelmista huoltokirjoihin lisätään - aina kun se on mahdollista - sähkönumero. Sähkönumeron avulla niin urakoitsija, tarjouslaskija, tukkumyyjä, tuotteen tilaaja, asentaja, sähkötöiden tarkastaja kuin huoltomieskin tunnistaa tuotteen helposti ja löytää sen tekniset tiedot vuosienkin kuluttua" toteaa Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton puheenjohtaja, toimitusjohtaja Jussi Kuusela Amplit Oy:stä."Nykyisin toimitusketjun eri portaissa lukuisten eri toimijoiden aikaa tuhraantuu aivan liikaa epäyhtenäisesti merkittyjen tuotteiden etsimiseen tietojärjestelmistä tai tuoteluetteloista.

JuhaKiviniemi"ETIM-standardin mukaisten tietojen vieminen Sähkönumerot.fi-palveluun on hyvä avaus. Yhteiset eurooppalaiset kriteerit, joiden perusteella tuotteita voidaan verrata keskenään, hyödyttävät koko rakennusalaa. Jos sähkönumeroiden käyttö suunnitelmissa palvelee koko rakennuksen elinkaaren ajan, on niitä myös järkevää käyttää. Numeroiden ja linkitysten säilymisessä tietojen siirtyessä eri toimijoiden välillä on ratkottavana vielä joukko teknisiä kysymyksiä, jotka liittyvät lähinnä eri ohjelmistojen rajapintoihin", kertoo Sähkösuunnittelijat NSS ry:n puheenjohtaja, Yhtyneet Insinöörit Oy:n toimitusjohtaja Juha Kiviniemi.

Vinkki: Dokumentaatiossa sähkönumeroon on lisäksi helppo lisätä vakiomuotoinen hyperlinkki: http://www.sahkonumerot.fi/4281249, jossa lopussa oleva numerokoodi on sähkönumero. Linkin kautta tuotteen tarkemmat tiedot löytyvät yhdellä klikkauksella