Norway – the first fully electrified country in the world

Norjasta halutaan maailman ensimmäinen täysin sähköllä toimiva maa, kertoi Norjan sähköalan tukkujen ja toimittajien yhteisen järjestön Elektroforeningenin (EFO) yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Per Øyvind Voie, joka vieraili viime viikolla Suomessa.

Hänen mukaansa sähkön laajan käytön eduista on Norjassa jo kasvava yhteisymmärrys, mutta aktiiviselle oikean tiedon jakamiselle on vielä paljon tarvetta. "Keinoja siihen ovat mm. läheinen yhteistyö  ympäristöjärjestöjen kanssa sekä säännöllinen yhteydenpito yhteiskunnallisiin päättäjiin", Voie sanoo.

Sata peruskoulua saa oman Voimalan lahjoituksena

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry lahjoittaa sadalle peruskoululle kaksi sataa Voimalaa.

Voimala on energian oppimispaketti, jolla peruskoululaiset voivat tutustua uusiutuvan energian tuotantoon, varastointiin ja käyttöön.

Sen on STEKille suunnitellut tietokirjailija ja keksijä Janne Käpylehto yhdessä opettajien ja asiantuntijoiden kanssa. Hanke on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Tehdään älykäs kaupunki yhdessä!

Tampere on luomassa ainutlaatuissta uuden ajan ekosysteemiä, joka saa nykykäsityksen smart citystä tuntumaan vanhanaikaiselta.

Johtaja Teppo Rantanen paljastaa mm. miten käy lopetetun Lielahden sellutehtaan alueen.

KATSO  VIDEO >
KATSO ESITYSDIAT>

Näistä syistä sähköautot tulevat - ja näin ne ladataan

Ladattavia henkilöautoja on liikenteessä jo 5.900, ja tavoitteeksi on asetettu huimat 250.000. Lisäksi hallitus esittää tukea sähköauton hankintaan sekä romutuspalkkiota sähköön siirtyville autoilijoille.

Mistä johtuu tämä suuri into, Liikennevirta Oy:n Elias Pöyry?

KATSO  VIDEO >
KATSO ESITYSDIAT>

Valaistus alkaa tuottaa ohjausdataa ja hyvinvointia

Valo vaikuttaa vahvasti ja valaisimia on kaikkialla. Käynnissä on jo kehitysharppaus, jossa led saa rinnalleen sanat IoT ja hyvinvointi.

Pyysimme Piia Hännistä Philips Lightingista kertomaan meille, mitä oikein on tapahtumassa.

KATSO  VIDEO>
KATSO ESITYSDIAT>

on sähköistysalan näkemys tulevaisuudesta ja sähkön roolista
osana jokapäiväistä elämää. Tutustu visioon osoitteessa www.hyvinvointiasähköllä.fi