Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo vuonna 2018 oli 1.021,3 miljoonaa euroa kasvaen 3,1 % edellisvuodesta.
Vuoden viimeisen neljänneksen kasvu oli 4,0 %.

Sähkötukkumyynti 20v

- Vuoden takainen arviomme kasvun jatkumisesta toteutui ja myynti rikkoi ensi kertaa miljardin euron rajan, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) puheenjohtaja Mika Salokangas.

Hänen mukaansa edessä on hienoisen tasaantumisen vuosi, jossa täytetään meneillään olevien rakennus- ja infrahankkeiden sähköistystarpeita. Uusia aloituksiakin on runsaasti, mutta koko rakennussektorin vuosia jatkuneen kasvun ennakoidaan nyt päättyneen tai ainakin tasaantuvan. Sähkötekniikan tukkumyynnissä pysyy kuitenkin hyvä vauhti päällä ilman äkkikäännöksiä.

Kun katsotaan muutamia vuosia tästä eteenpäin, sähköteknisen kaupan tulevaisuus näyttää valoisalta useastakin syystä. Niistä tärkeimpänä Salokangas mainitsee sähkön yleisen merkityksen kasvun kaupungistuvassa yhteiskunnassa, joka pyrkii torjumaan ilmastonmuutosta.

Esimerkiksi sopii kiinteistöautomaatio, joka tarjoaa nopean tavan vähentää nykyisten rakennusten tarpeetonta lämmitystä, jäähdytystä ja valaistusta. Uudisrakennusten kohdalla voidaan jo puhua pitkälle viedystä älykkyydestä, joka huomioi ympäristöarvojen lisäksi käyttäjien yksilölliset tarpeet.

Sähköinen liikenne puolestaan tarvitsee kattavan infrastruktuurin, mikä merkitsee muun muassa laajamittaista sähköautojen latauspisteiden asentamista asuntojen, työpaikkojen ja liikekiinteistöjen yhteyteen.

Mika Salokangas mainitsee vielä kaksi osa-aluetta, puhtaan aurinkosähkön hajautetun tuotannon sekä sähköverkkojen kehittymisen älykkäiksi, joissa molemmissa ollaan jo pääsemässä vauhtiin. Ne tarjoavat perustan ja valtavan kehityspotentiaalin yhteiskunnan sähköistämiselle sekä sen myötä sähkötekniselle kaupalle.

SähkötukkumyynninMuutos 5v

Lisätiedot:
STK:n hallituksen puheenjohtaja Mika Salokangas, Ahlsell Oy, p. 0400 414790, mika.salokangas(a)ahlsell.fi
Toimitusjohtaja Tarja Hailikari, STK, puh. 040 7358673, tarja.hailikari(a)stkliitto.fi

Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) edustaa sähköteknisten tuotteiden valmistajia, maahantuojia ja tukkuliikkeitä. STK edistää alan kehitystä ja vaikuttavuutta sekä tuottaa palveluja, joista merkittävin on 240.000 sähköteknistä tuotetta sisältävä Sähkönumerot.fi- tuotetietopalvelu.