Vuosi 2022 on ollut menestyksekäs ja tapahtumarikas – nuoria on kohdattu niin leffateattereissa, somessa kuin kouluissakin.
Sähköalan järjestöjen (STUL, STK ja STEK) yhteinen alan vetovoimakampanja Näkymätön voima on ollut käynnissä keväästä 2021. Puolentoista vuoden aikana kampanja on tavoittanut satojatuhansia nuoria ympäri Suomen. Vuoden 2022 aikana on tehty isoja ponnistuksia yhteishakuviestinnässä, laitettu sosiaalinen media laulamaan ja kerrottu suuren suosion saaneilla kouluvierailuilla sähköalasta ja sen opiskelumahdollisuuksista 8.–9. luokkalaisille.
Kevään yhteishakuviestintää tehtiin laajasti Finnkinossa, somessa ja ulkomainonnassa – sähköalasta kuulivat sadat tuhannet nuoret!
Tämän vuoden alussa sähköalaan on voinut törmätä leffateattereissa, joissa on pyörinyt Näkymätön voima -mainosvideo. Videolla kampanjasta tutut kasvot, sähkö- ja energia-alan ammattilaiset Henkka, Kiran, Laura ja Wambui, houkuttelivat hakeutumaan alalle. Kyseistä videota näytettiin Finnkinon elokuvateattereissa 14.–27.3.2022 välisenä aikana, ja se saavutti 140 000 potentiaalista silmäparia.
Videon lyhyt versio julkaistiin myös TikTokissa ja Instagramissa, joissa se tavoitti lähes 700 000 potentiaalista katsojaa. Näyttökertoja oli yhteensä yli kuusi miljoonaa! Mainontaa tehtiin myös YouTubessa, jossa tavoitettiin 72 000 katsojaa. Peräti 2 300 siirtyi Näkymätön voima -verkkosivulle tutkimaan teemaa tarkemmin.
Yhteishakua tukeaksemme teimme huhtikuussa viikon mittaisen ulkomainontakampanjan Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Sähköalaan törmäsivät tuhannet nuoret metromatkalla ja kauppakeskuksissa.
TikTok ja Instagram -sisällöissä loistavat sähköalan ammattilaiset
Vuoden 2022 sometekemisen tavoitteena oli saada kattava näkyvyys kampanjan kohdeyleisön, eli 14–15-vuotiaiden keskuudessa. Tässä kampanja onnistui yli odotusten. Somesisällöissä esillä ovat sähköalan ammattilaiset. He tekivät mm. yläasteikäisten fysiikan tehtäviä, suunnistivat sähkö- ja energia-alan opiskelupaikkojen maailmassa, rikkoivat alaan liittyviä stereotypioita. Nähtävillä on jopa ennustus siitä, voisiko nuoresta tulla sähkö- ja energia-alan ammattilainen.
TikTokissa mainostetut sisällöt saivat 570 000 potentiaalista katsojaa. Instagramin mainossisällöt näkyivät 420 000 katsojalle.
Jos et vielä seuraa kampanjaa somesta, niin kannattaa laittaa viimeistään nyt @nakymatonvoima-TikTok ja @nakymatonvoima-Instagram seurantaan! Ja hei! Näitä sisältöjä saa reippaasti jakaa myös oman yrityksesi sometileillä. Mitä enemmän alasta innostuneita nuoria, sitä enemmän työvoimaa tulevaisuudessa.
Sinussa on näkymätön voima -koulukiertue sai isot kehut opettajilta
Loka-marraskuussa pyörähti käyntiin Sinussa on näkymätön voima -koulukiertue, jossa kerroimme mitä sähköala mahdollistaa nyt ja tulevaisuudessa. Rikoimme alaan liittyviä oppilaiden stereotypioita ja esittelimme alan koulutusmahdollisuuksia aiemmin tänä vuonna tekemämme karttasovelluksen avulla. Mukana kouluvierailuilla oli kampanjasta tuttuja sähköalan ammattilaisia kertomassa alasta ja vastaamassa nuorten kysymyksiin.
Yhteensä kouluvierailuilla pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Lappeenrannassa, kohdattiin yli 700 8.–9. luokkalaista. Jotta tunnin pitäminen mahdollistui myös muualla Suomessa, tarjolla oli myös oppilaslähtöinen virtuaalioppitunti. Palaute oli erinomaista; erityisesti kiiteltiin siitä, kuinka vierailuilla onnistuttiin puhuttelemaan nuoria heille sopivalla tavalla, ja miten mahtavaa oli, että alan ammattilaiset olivat mukana vierailuilla.
Näkymätön voima -kampanja jatkuu vuonna 2023, jolloin tavoitteenamme on mm. tiivistää yritysten ja koulujen välistä yhteistyötä. Pysykää kuulolla!