Sähkölentokone näyttää aivan tavalliselta pienkoneelta. Siinä on potkuri, siivet ja lentäjälle paikka.
Suuri ero tavalliseen koneeseen on, että moottorista ei kuulu melua, kertoo sähkölentoyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama.
Kyseessä on toistaiseksi Suomen ainoa sähkölentokone.
"Se on oikein mukava lentää. Sähköistäminen oikeastaan helpottaa lentämistä, sillä esimerkiksi polttomoottorille tehtävät lämmitys ja sytytyspiirien testaus jäävät pois."
Konepellin avaamalla muitakin eroja tavalliseen alkaa löytyä. 60 kilowatin moottori on noin suuren limpun kokoinen.
Potkurikoneiden kierrosnopeus on tavallisesti noin 2 000 kierrosta minuutissa. Niillä kierroksilla potkurin melu pysyy aisoissa. Jotta polttomoottorilla saa tarvittavat tehot niin pienillä kierroksilla, pitää iskutilavuuden olla melko suuri. Siksi lentokoneiden moottorit ovat suuria.
Muitakin etuja sähkölentokoneessa on. Huolto ja polttoainekustannukset ovat noin kymmenen prosenttia perinteisestä lentokoneesta, Vasama kertoo.
"Sähkömoottorissa on yksi liikkuva osa ja kaksi laakeria. Siinä ei ole paljon huoltamista."
Koneella voi lentää noin sata kilometriä, lentoaika on yhdellä latauksella noin tunti.
Lue koko artikkeli täältä.
Lähde: www.maaseuduntulevaisuus.fi