Menestystarinan voi kiteyttää muotoon digitalisoi nopeasti ja yhtenäistä yhdessä.
1970-luvun alussa Sähköteknisen kaupan liitto loi sähkönumeroinnin ja 1990-luvun lopussa rekisteri julkaistiin verkossa. Seurasi kattava tuotetiedon keruu sekä tietokannan yhdistäminen suunnittelu- ja urakointijärjestelmiin ja tukkujen verkkokauppoihin.
STK:n kehityspäällikkö Katri Huhtinen korostaa pitkäjänteisen ja johdonmukaisen yhteistyön merkitystä työssä, joka jatkuu edelleen.
”Loimme alalle Tuotetietostandardin ja laadimme valmistajien ja maahantuojien kanssa tuotteille yhteiset yleisnimet ja teknistä nimeä koskevat ohjeet. Sen jälkeen avasimme verkkoon itsepalvelun, jossa valmistajat ylläpitävät itse tuotetietojaan”, hän kertoo.
Seuraavaksi kansainvälinen tietosisältöstandardi ETIM käännettiin työryhmissä suomeksi ja ETIM-luokat linkitettiin yleisnimiin. Lisäksi luotiin useita uusia luokkia linjatarvikkeille, jotka ETIMistä puuttuivat aikaisemmin kokonaan. ETIMiä kehitetään jatkuvasti, joten työ sen parissa jatkuu aktiivisena.
Tuotetiedot tuovat kauppaa
”Tuotetietotyön merkitys on oivallettu yrityksissä”, kertoo Sähkönumerot.fi- ja ETIM-perehdytyksiä pitävä Jarmo Raninen STK:sta. Tilaisuuksiin osallistutaan aktiivisesti ja tuotetietotyö nähdään arvokkaana osana markkinointia ja myyntiä.
”Yhä useammin suunnittelijat ja urakoitsijat valitsevat tuotteen Sähkönumerot.fi-tietokannasta tekemällä haun tuotteen nimen sijaan tuoteominaisuuksilla. Esiin nousevat vain tuotteet, joilla on kattavat tuotetiedot. Tämä on herättänyt yritykset täydentämään tuotetietojaan”, hän sanoo.
Valmistajille ja maahantuojille omien tuotteiden tietojen kerääminen yhteen vaatii paljon työtä, mutta kerran huolella tehtynä säästää aikaa. Työtä tekevät tuotepäälliköt ja -asiantuntijat, joista monet ovat Sähkönumerot.fi:n itsepalvelukäyttäjiä.
Kiitoksena heille STK järjesti Sähkönumeron 50-vuotisbileet 12.11. julkkisten, huippuartistien ja näyttävien esitysten siivittämänä.
Kuvat kaikkien käyttöön
Oululainen kaapelitiejärjestelmiä valmistava Meka Pro on ylläpitänyt tuotetietoja omassa järjestelmässään systemaattisesti jo vuosia. Tuoreimpina esimerkkeinä voidaan mainita viime vuonna tarkistetut tuotteiden mittatiedot ja suunnittelijan päivittämät tuotekuvat.
Tuotepäällikkö Tommi Pasma kertoo, että STK:n tilasto, jossa vertailtiin yritysten tuotetietojen päivitysastetta Sähkönumerot.fi-palvelussa, synnytti päätöksen parantaa ja kehittää tuotetietoja myös sähkönumerot.fi -palveluun.
”Esimerkiksi kaikkien tuotteiden mittatietojen tarkistamisen vaatima vuoden työpanos kannattaa, koska tiedon saa kätevästi kaikille asiakkaille sähkönumerot.fi -palvelun kautta. Suunnittelijan renderöimiä tuotekuvia ei kannata piilottaa omaan tuotetiedon hallintajärjestelmään, vaan laittaa asiakkaiden nähtäville Sähkönumerto.fi-palveluun”, hän kertoo.
Tulokset toivat palkinnon
Tuotepäällikkö Aki Lamponen näkee tuotetiedon tarjonnan asiakkaan auttamisena. Se on jatkuva prosessi, jossa tukena ovat oma sertifioitu tuotetestauslaboratorio ja tuotehallinnan Product Information Managenment -järjestelmä eli PIM.
Hän kertoo tuotenimen ja -koodin riittäneen vielä 15 vuotta sitten, mutta nyt niin suunnittelija kuin tukkuliikkeet tarvitsevat kuvia sekä tarkkaa tietoa esimerkiksi mitoista ja pintakäsittelystä. Valvojat puolestaan vaativat tietoa dokumentteineen siitä, mitä kohteeseen on asennettu.
Meka Pron päätös piti, minkä osoituksena STK palkitsi 90-vuotisjuhlakokouksessaan yhtiön Esimerkillisenä Tuotetietojen Päivittäjänä 2021. Muutamia työtunteja saavutus lienee vaatinut, sillä Sähkönumerot.fi-palvelussa on 4202 yhtiön tuotetta, joista kullakin on helposti yli kymmenen tietuetta eri ominaisuuksia.
Työtä ei aiota lopettaa tähän, vaan seuraavaksi yhtiössä halutaan hyödyntää Sähkönumerot.fi-rajapintayhteyttä ja päästä eroon exceleistä ja manuaalisesta työstä. Tällöin päivittyvät tiedot automaattisesti myös tukkujen suuntaan.