Sähköautojen latausasemien sijoittelun vaikutuksista kertyy koko ajan enemmän dataa. Vääränlainen tai väärään paikkaan sijoitettu latauspiste ei palvele käyttäjiä.
Virta Oy rakentaa latausasemien verkostoja ja digitaalista alustaa sähköautojen latauksen hallintaan, ja tähän mennessä latausverkostossa on jo noin 60 000 latausasemaa yli 30 maassa. Virta Oy:n teknologiajohtaja Jussi Ahtikari vieraili STK:n ja FCG:n webinaarissa, ja kertoi mitä kokonaisuudessa pitää ottaa huomioon.
Latausasemien ja -pisteiden sijoittelun ja tehon suunnittelu on olennaisen tärkeää.
Latauspisteiden sijainti ei aina osu yksiin sen kanssa, missä ihmiset autojaan todellisuudessa lataavat.
”Yleinen virhe on, että otetaan kartta ja aletaan ripotella asemia niin, että niitä on tasaisesti joka puolella aluetta. Järkevämpää olisi yrittää tunnistaa autoilijoiden kannalta parhaat sijainnit, ja sijoittaa sinne paljon kapasiteettia”, Ahtikari sanoo.
Sähköverkoissa kulkee vaihtovirtaa (AC), kun taas suurin osa laitteista käyttää tasavirtaa (DC). Tämä koskee myös sähköautoja. Vaihtovirralla toteutettu latausasema voi olla hyvinkin tehokas, mutta tasavirraksi muutettaessa sen teho laskee. Siksi nopeaan lataukseen tarvitaan tasavirtaa syöttäviä latausasemia.
Virta Oy:lla on tarjolla suunnittelun tueksi dataa siitä, missä ja millaiset latauspisteet parhaiten toimivat. Kerätty data osoittaa, että onnistuneesti sijoitetut pisteet ovat jatkuvasti täynnä, kun huonojen käyttöasteet jäävät alhaisiksi.
Tässä pari esimerkkiä:
”Sähköautoja ei ajeta ’tankkaamaan’ latausasemille, vaan suurimmaksi osaksi lataus tapahtuu pysäköinnin yhteydessä. Esimerkiksi yön yli tai työpäivän aikana tapahtuvaan lataukseen riittää AC-piste mainiosti”, Ahtikari kuvailee.
Sijainnilla on erittäin suuri merkitys, joten millaisia asemia ja mihin niitä tulisi sijoittaa?
”Liikenne muuttuu sähköiseksi nopeammin kuin kukaan osaa ennustaa. Tämänhetkinen ennuste on, että vuonna 2025 Euroopassa on 13 miljoonaa sähköautoa ja vuoteen 2030 mennessä määrä nousee 40 miljoonaan”, Ahtikari kertoo.
Katso Jussi Ahtikarin puheenvuoron webinaaritallenne:
Kuva: UTU Oy