JussiKuusela AmplitSTUL:n puheenjohtaja Jussi Kuuselan blogikirjoitus:

Tuotetietojen merkitys urakoitsijalle - puutteet tuotetiedoissa ovat varsin tehokas kaupan este

Hankintoja edessä ja pitäisi löytää annettuja vaatimuksia vastaava tuote

Projektiluonteisissa isommissa hankinnoissa hankintoja valmistellaan kilpailutuksen kautta, lähettämällä tarjouskyselyt hankkijan tiedossa oleville mahdollisille toimijoille. Pienemmissä hankinnoissa hankintapäätöksiä tehdään usein käyttämällä nopeinta ja tehokkainta tapaa löytää riittävän kustannustehokas, vaatimukset täyttävä tuote. Molemmissa tapauksissa vaatimusten täyttymisen tarkastaminen edellyttää riittävän kattavia tuotetietoja. Tuotetietoja tarvitaan myös valittujen tuotteiden hyväksyttämisessä ja tietenkin jo suunnitteluvaiheessa, kun suunnittelija etsii oikeita ratkaisuja asiakkaan tarpeille.

Löytyvät Sähkönumerot.fi-palvelusta...

Parhaimmillaan tuotteita voidaan hakea yhdestä paikasta tehokkaasti Sähkönumerot.fi-järjestelmän kautta, määrittelemällä tuotteille ominaisuuksia, joiden tulee täyttyä. Määrittelyn ja haun jälkeen hakijalla onkin sitten käytettävissä kattava listaus kaikista niistä tuotteista, joista ko. ominaisuudet löytyvät. Tämän jälkeen tarvetta vastaavan oikean valinnan tekeminen onkin jo kohtuullisen helppoa.

tai sitten ei...

Tai sitten käy niin kuin tämän jutun kirjoittajalle, joka hakua tehdessään joutui toteamaan, että tuotetiedoissa oli monen tuotteen osalla suuria puutteita tai niitä ei ollut lainkaan. Hämmentävää. Ilman tuotetietoja ei mitään voi hyväksyttää, eikä ilman tuotetietoja oleva tuote päädy haun kautta listalle koskaan … varsin tehokas kaupan este.

Ensin perustus kuntoon

Rakennusalasta puhutaan usein hitaasti kehittyvänä toimialana niin tuottavuuden kuin toimintatapojenkin osalta. Tavoitteita tämän mielikuvan muuttamiseksi on monia. Puheissa vilahtelee usein digitaalinen kaksonen, tietomallinnus, smart building, SRI ja moni muu toistaan hienompi ajatus hyödyntää digitalisaatiota osana parempaa ja kasvavaa businesta. Tuotetiedot ovat tärkeä osa sitä perustusta, jonka päälle moni edellä mainittu tavoite tulee rakentaa.

Pari toivetta

Loppuun vielä muutamia toiveita:

- Tuotteen nimeäminen niin, että se tukee hakua. Jos tuotteen voi nimetä niin, että tuotteen keskeinen ominaisuus ( esimerkiksi kaapeleissa halogeenittomuus) esiintyy nimessä, päätyy tuote varmimmin listalle.

- Tuotteeseen liittyvät erilaiset todistukset, tuotekortit mittatietoineen, käyttö- ja huolto-ohjeet toimitetaan tilaajalle tai rakennuttajalle käytännössä kaikista tuotteista. Näiden tietojen haku, lataus, nimeäminen ja lähetys syö paljon työaikaa, ellei koko ketju ole tehty toimivaksi. Tuotteisiin liittyvien tietojen käsittelyn helppous on hyvä syy valita kahdesta muutoin toisiaan vastaavasta tuotteesta se toinen.

Jussi Kuusela

Toimitusjohtaja, Amplit Oy