TarjaHailikariSTK:n toimitusjohtaja Tarja Hailikarin blogikirjoitus:

Toimitaan vastuullisesti ja rauhallisesti

Eduskunta hyväksyi keskiviikkona valmiuslain koronaviruksen leviämisen rajoittamiseksi. Yli 10 hengen yleisötilaisuudet on kielletty, koulut suljettu, vanhukset ja riskiryhmät määrätty karanteeniin. Yrityksissä työntekijät, joille se on mahdollista, siirtyivät suurelta osin jo viime perjantaina etätöihin. Elämme todella poikkeuksellista aikaa.

Huhtikuulle valmistellun Hyvinvointia sähköllä -visioseminaarin päätimme järjestöjen kesken käytyjen neuvottelujen jälkeen lykätä loppusyksyyn tai keväälle 2021. STK:n kevätkokous 24.4.2020, kuten myös erilaiset yleisnimi- ja muut työryhmäpalaverit, toteutetaan verkossa - onneksi me sähköalan ammattilaiset omalta osaltamme olemme näiden sähköisten ratkaisujen mahdollistajia. Tupaantuliaisia uusissa tiloissamme Takomotiellä vietämme sitten, kun se on turvallista ja tarkoituksenmukaista.

Itseäni askarruttaa, riittävätkö henkiset ja taloudelliset voimavaramme pitkäaikaiseen eristäytymiseen. Lyhimmissäkin skenaarioissa viruksen ennakoidaan pyyhkäisevän Suomen yli 2-3 kuukaudessa. Kuinka pitkäksi aika venyy, kun leviämistä nyt tehokkaasti hidastetaan? Kuinka yli 70-vuotiaat kestävät ehkä kuukausien eristyksissä olon? Kuinka moni yritys kaatuu tai työntekijät lomautetaan? Omat muistikuvat 90-luvun lamasta ovat karmivia ja laman jälkimainingit näkyvät yhä yhteiskunnassamme.

Entä tuotteiden saatavuudesta riippuvainen sähköala tai rakentaminen, jonka edellyttämät ammattilaiset eivät enää pääse rajojen sulkeuduttua työmaille? Voiko alamme kehittää toimivia uusia ratkaisuja vastaisuuden varalle?

Jos lähipiirisi ei kuulu riskiryhmään, käytä terveen harkinnan mukaan yritysten palveluja toki määräyksiä ja suosituksia kunnioittaen. Näin pidämme talouden pyörät pyörimässä. Jos sairastut, toivottavasti oireesi osoittautuvat lieviksi. Voit lohduttautua sillä, että olet yksi niistä suomalaisista, joiden nähtävästi täytyy tauti käydä läpi ennen kuin se maastamme häviää.

Lähipiirissäni on riskiryhmään kuuluvia ja tiedän, että sosiaalisten kontaktien vähäisyys tulee itselleni olemaan koettelemus. Onneksi teknologia tarjoaa verkkoratkaisujen ja videopuheluihin avulla vähän helpotusta. Mutta tulen todella kaipaamaan työkaverien ja alan ihmisten päivittäistä näkemistä - olette tärkeitä!

Onneksi kesän lämpimät ilmat saattavat tuoda helpotusta tautitilanteeseen.

Yritetään pysyä terveinä ja tukea toisiamme näinä vaikeina aikoina!

Tarja Hailikari
Sähköteknisen Kaupan Liitto ry