MikaLaine EpilanSahkoVaratoimitusjohtaja Mika Laine / Epilän Sähkökone Oy:

Sähkönumerot.fi-tuotevertailu helpottaa työtämme - ”tai vastaavien” erot kerralla esiin

Takavuosina Epilän Sähkökoneessa käytimme Sähkönumerot.fi-tuotetietopalvelua muun muassa tarkistaessamme tuotteiden saatavuutta, kun suunnittelijan tyypittämää tuotetta oltiin tilaamassa työmaalle, mutta sitä ei löytynytkään tukkureiden nettikaupoista.

Sähkönumerot.fi oli ja on nopea keino nähdä, onko tuote jo ehtinyt poistua markkinoilta ja sen tuotetiedot arkistoitu. Näin kävi useasti varsinkin valaisimien suhteen, kun pienloisteputkia tai -valaisimia korvattiin ledeillä. Palvelusta näkyi ajantasainen tilanne, ja se kertoi usein myös poistuneen tuotteen korvaavan tuotteen.

Toinen hyödyllinen käyttöalue on meillä ollut aina kohteiden luovutusdokumenttien ja huoltokansioiden kokoaminen. Ennen haluttiin - ja toisinaan vieläkin halutaan - saada paperimapit kohteeseen paikan päälle siellä työskentelevän huoltohenkilöstön käyttöön. Valmistajien omat tuotesivut ovat monesti turhankin seikkaperäiset ja tulosteet liian monisivuiset mappeihin liitettäviksi. Yleensä tiedoksi riittäisi tuotteen valmistaja, sähkönumero, kuva sekä käyttö- ja huolto-ohjeet. Sähkönumerot.fi-palvelusta ne voi tulostaa tiiviissä muodossa.

Rinnakkaismallien erot helposti esille

Sähkönumerot.fi-palvelun uusi Tuotevertailu-toiminto on tehty helpottamaan hankkeeseen sopivien tuotteiden ja niiden rinnakkaismallien vertailua keskenään. Näkyviin voi valita vain tarpeen kannalta oleelliset ominaisuudet, mikä vähentää ylimääräisen tiedon määrää ja selkeyttää näkymää.

Tutustuessani toimintoon löysin siitä heti luovan parannuskeinon myös edellä mainittuun huoltomappitarpeeseen. Saman toimittajan kuusi toisistaan jonkin verran poikkeavaa perusasennustarviketta voi valita vierekkäin vertailuun samalle lehdelle ja huoltokansion paperin määrä vähenee entisestään! Itse asiassa ehdimme jo tehdäkin tähän tapaan yhden luovutusaineiston.

Jos palataan Tuotevertailun alkuperäiseen tarkoitukseen, nopeuttaa se hankintaa erityisesti silloin, kun haetaan vastaavaa tuotetta samoilla ominaisuuksilla tai jotain tiettyä eroavaisuutta. Samalla tarve sähkötukkuliikkeen selvitystyölle vähenee tai poistuu kokonaan. Myös omassa suunnittelussa ja toteutuksessa toiminto on hyödyllinen. Päätöksenteko nopeutuu, kun enää ei tarvitse käydä läpi jonkun toisen tekemää vertailua ja esitystä vaihtoehtoisesta tuotteesta.

Tuotteen vaihto on helppo perustella tilaajalle ja suunnittelijalle

Vaatimus ”vaihtoehtoinen tuote on hyväksytettävä tilaajalla” täyttyy helpoiten, kun alkuperäinen tuote ja vaihtoehdot ominaisuuksineen ovat selkeästi tuotevertailussa rinnakkain kerralla nähtävissä.

Sähkönumerot.fi on ollut aina luottava tiedonlähde etsittäessä ”tai vastaavaa”. Uusi Tuotevertailu-toiminto on siihen luonteva ja hyödyllinen lisäpiirre, jota kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa. Uskon, että se nousee paljon käytetyksi työkaluksi helpottamaan urakoitsijoiden päivittäistä työtä.

Mika Laine
Varatoimitusjohtaja, Epilän Sähkökone Oy
Hall. vpj. Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry

Katso esimerkki tuotevertailusta täällä: https://www.sahkonumerot.fi/vertailu?products=595367,595356,595368,595364