LasseKalmi Rexel 3Rexelin toimitusjohtaja Lasse Kalmin blogikirjoitus:

Sähkö on tulevaisuuden kilpailukyvyn perusta - ja se kannattaa ymmärtää viimeistään nyt

Tie ulos koronakriisistä ei välttämättä ole vielä täysin hahmottunut, mutta kriisin aikana sähköala on todistanut toimintansa laadukkuuden ja olevansa osa huoltovarmuutta yhteiskunnallemme. Nyt yhteiskunnassa on laajasti ymmärrettävä myös se, että sähkötekniset investoinnit ovat myös tulevaisuuden kestävän kilpailukyvyn perusta ja tämän huomiointi koronakriisin jälkeisessä elvytyksessä on tärkeätä.

On ikävää että koronakriisi on koskettanut niin montaa suomalaista, mutta nyt on aika pohtia miten siitä elvymme. Miten Suomi on kilpailukykyinen talous, yrityksille ja yksilöille. Miten vahvistamme itseämme, ja miten teemme sen kestävästi ja kauaskantoisesti. Näihin kysymyksiin on useita vastauksia, mutta yksi on varma, että kumpikin, niin kilpailukyky kuin kestävyyskin vaativat hyvän sähköisen infrastruktuurin.

Sähköiseen infrastruktuuriin kuuluu monia eri osia, sähkön tuottamisesta, jakelusta alkaen niihin kaikkiin valintoihin mitä eri sähkön käyttökohteissa tehdään. Joskus minulle sanottiin, että jokainen tehdas Suomessa pyörii sähkömoottoreilla. Käyttökohteissa valinta voi olla esimerkiksi se, että kannattaako nyt vaihtaa valaisimet energiatehokkaammiksi, tai että kannattaako nyt asentaa aurinkosähköjärjestelmä.

”Kannattaako nyt” on tässä se avainsana. Kannattaako nyt tehdä investointeja sähkön tuotannossa, jakelussa ja käyttökohteissa. Koronakriisistä elpyvässä Suomessa pitää myös valtiovallan tulla tässä askel vastaan, jotta elvytys kohdistuu asioihin jotka vahvistavat kilpailukykyämme. Sähköalalla on paljon hyvää annettavaa elvytykseen.

Aina kun vastaus kysymykseen ”Kannattaako nyt investoida” on ”Kyllä” niin Suomen talous elpyy. Energiatehokkuutta nostaviin hankkeisiin, pieniin ja suuriin kannattaa nyt luoda kannustumia valtiovallan toimesta. Sähköala pystyy tarjoamaan todella konkreettisia kohteita energiaremontointiin, kuten nuo valaisimet tai aurinkosähköjärjestelmät. Eikä unohdeta sähköisen infrastruktuurin päivitystarpeita esimerkiksi sähköautojen lataamisen näkökulmasta.

Sähköala työllistää laajalti ihmisiä, on suhteellisesti työvoimavaltaista ja ruokkii kasvua myös sen kaikista tärkeimmän elementin kautta: sähköiseen infratrukstuuriin investoiminen on investoimista kestävään kilpailukykyyn.

Lasse Kalmi
Toimitusjohtaja, Rexel Finland