Tuotetiedot kunnossa - 75 parasta sähköteknisten tuotteiden toimittajaa

Tilanne toukokuussa 2020

Sähkönumerot.fi-palvelussa on kaikkiaan 489 yrityksen tuotteita. Aktiivisia tuotteita on 245.000.

• Vähintään yksi tuotekuva on 85 %:lla tuotteista.
  • Linkki yrityksen omille sivuille tuoteinformaatioon tai käyttöohjeisiin tai muihin dokumentteihin löytyy 72 %:lta kaikista tuotteista.
  • Tuotekuvaus löytyy 58 %:lta tuotteista.
  • Harmonisoimaton tuotenimi on 8 %:lla tuotteista.

Yritysten keskinäinen paremmuusjärjestys alla olevissa taulukoissa määräytyy ensisijaisesti harmonisoitujen yleisnimien, kuvallisten tuotekorttien, ETIM-tietojen määrän ja täyttöasteen sekä tuotekuvausten keskiarvon ja toissijaisesti linkkien/dokumenttien määrän perusteella.

Listan arvostelun sijasta kannattaa laittaa omat tiedot entistäkin parempaan kuntoon.

Parhaat tuotetietotoimittajat 18052020

Jos yrityksenne ei yltänyt listalle, kannattaa kirjautua Sähkönumerot.fi-palveluun ja Yhteenveto-näkymästä tarkistaa missä kunnossa yrityksenne tuotetiedot ovat.

Yhteenveto 18052020

Tuotetietojen merkitys kasvaa jatkuvasti

Yleisnimet ajantasalle

Tuotteiden harmonisoidut yleisnimet on syksyn ja talven kuluessa päivitetty tuoteryhmäkohtaisesti järjestelyissä työryhmissä. Valmiiksi on saatu 01-06 kaapeli- ja 40-49 valaistusryhmien lisäksi ryhmät 11 Asennusputket, putkitustarvikkeet ja suojaletkut, 13 Kiinnitystarvikkeet, 14 Kaapelitiet, 27 Releet, tunnistimet ja teholähteet, 30 Varokkeet ja tulppasulakkeet, 31 Kahvasulakkeet, 33 Keskukset ja keskuksien osat < IP34, 34 Keskukset ja keskuksien osat >=IP34 sekä kotelot ja osat <=IP20, 60 Teipit, eristeet ja massat, 64 Työ- turva- ja tunnusvälineet, 70-79 Tietoliikennetuotteet & turvajärjestelmät ja UPS-tuotteet sekä 84 UPS-tuotteet ja 87 Paristot, akut ja käsivalaisimet. Muissa ryhmissä työ jatkuu.

Huolehdithan siitä, että teidän tuotteittenne yleisnimet tarvittaessa päivitetään ajantasalle!

ETIM-tietojen täyttöasteessa on selvästi parantamisen varaa

ETIM-standardin mukaisia teknisiä tietoja löytyy Sähkönumerot.fi-palvelussa 154.000 tuotteelta eli 53 %:lta kaikista tuotteista, mutta ETIM-tietojen täyttöaste on keskimäärin vain 54 %. Toisin sanoen toimittajat ovat jättäneet puolet ETIM-standardissa määritellyistä teknisistä ominaisuuksista täyttämättä.

Valtaosa tuoteluokista on sellaisia, että niissä kaikki ETIM:n mukaiset tekniset ominaisuudet voi täyttää. Joissakin tuoteluokissa, esimerkiksi valaisimissa, samaan ETIM-luokkaan kuuluu kuitenkin erilaisia tuotteita eivätkä kaikki määritellyt 90 teknistä ominaisuutta ole relevantteja tai edes mahdollisia täyttää kaikille valaisintyypeille. Vähintään 75 %:n täyttöaste on kuitenkin hyvä tavoite myös valaisinluokissa.

Jos tekniset tiedot puuttuvat, asiakkaan tarpeisiin soveltuvat tuotteet eivät nouse hakutuloksiin Sähkönumerot.fi-palvelussa tai tukkujen verkkokaupoissa. Kannattaakin lukea urakoitsijoiden ja suunnittelijoiden ajatuksia tuotetietojen merkityksestä seuraavista blogikirjoituksista:

Tekninen johtaja Tomi Alanen / Amplit Oy: Valaisinten tuotetietojen puutteellisuus haasteena projektikaupalle

Kehityspäällikkö Keni Peltonen / Ramboll Finland Oy: Kattavia tuotetietoja kampaviinerien kyytipojaksi

Toimitusjohtaja Jussi Kuusela / Amplit Oy: Tuotetietojen merkitys urakoitsijalle - puutteet tuotetiedoissa ovat varsin tehokas kaupan este

Lisätietoja ja neuvoja tuotetietojen täydentämiseen: Sähkönumerot.fi / Jarmo Raninen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.