Sähkönumerot.fi-tiedottaa 9/2020                                                                                            1.12.2020

Kuka näitä ETIM-luokkia oikein "keksii"?

Teknisten tietojen ilmoittaminen ETIM-standardin mukaisesti voi välillä olla haastavaa. Aina tuotteelle ei löydy täydellisesti sopivaa luokkaa tai luokka voi pitää sisällään ominaisuuksia, jotka eivät täysin kuvaa oman tuotteen ominaisuuksia.

ETIM on teknisten tietojen ilmoittamiseen käytetty standardi, jota kehittää yhteisö, jossa on mukana 22 eri maata. Mukana on kattava joukko maita Euroopasta ja lisäksi myös Venäjä sekä Yhdysvallat, Kanada ja Meksiko ovat edustettuina.

ETIM-luokkien sisältö on aina  jonkinlainen kompromissi kaikkien näiden maiden eri käytännöistä esimerkiksi tuotevalikoiman, tekniikan ja asennustapojen suhteen.

Mikä sitten on hyvä täyttöaste ETIM-tiedoissa?

ETIMiä kehitetään jatkuvasti: siihen luodaan uusia luokkia ja vanhoja luokkia lakkautetaan, yhdistetään, täydennetään ja korjataan. Luokkia on myös pyritty kehittämään siten, että yhteen luokkaan voidaan määritellä kaikki samaan käyttötarkoitukseen tarkoitetut tuotteet, vaikka ne teknisesti olisivatkin hiukan erilaisia. On siis täysin mahdollista, että kaikkia tietoja ei tuotteelle pystytä täydentämään tai kysytyt eivät ole oleellisia kyseiselle tuotteelle.

Sähkönumerot.fi-palvelussa kaikkien ETIM-luokkien keskimääräinen täyttöaste on 52 %. Korkein täyttöaste on 95 % eli yhdelläkään toimittajalla ei ole täydellisiä ETIM-tietoja.

Yhteenvetona kaikesta edellä mainitusta - STK:n valistunut käsitys on, että vähintään 75 % täyttöaste on erittäin hyvä saavutus.

Airam Electric - Esimerkillinen tuotetietojen päivittäjä 2020

STK on palkinnut jo vuodesta 2011 lähtien Esimerkillisenä tuotetietojen päivittäjänä yrityksen, jonka tiedot ovat erinomaisessa kunnossa Sähkönumerot.fi-palvelussa.

Tänä vuonna kunnian ansaitsi Airam Electric. Lämpimät onnittelut voittajalle!

Kunniamaininnan vastaanottivat liiketoimintayksikön johtaja Ville Keinänen,
tuotehallinta-asiantuntija Tiia Skog ja toimitusjohtaja Jorma Koskiola.

Parhaat toimittajat listaus

STK on laatinut ajantasaiset listaukset toimittajien keskinäisestä paremmuudesta tuotetietojen määrässä ja laadussa. Tutustu listauksiin liiton sivuilta.

CE-webinaarin (9.2.2021) ennakkokysely

CE-merkintä on valmistajan tai maahantuojan vakuutus siitä, että tuote täyttää sitä koskevan EU-lainsäädännön vaatimukset. EU-säädöksissä CE-merkintä vaaditaan aina tietyiltä tuoteryhmiltä kuten sähkölaitteilta. Joissakin tuoteryhmissä CE-merkintä edellyttää testaamista.

Sähkönumerot.fi-palvelussa on ainoastaan 36 000 tuotteella tieto siitä, että tuotteella on CE-merkintä!

STK järjestää CE-merkintä -aiheisen webinaarin 9.2.2021. Webinaarissa kuulemme Tukesin asiantuntijoita, jotka selventävät mitä kaikkia vaatimuksia CE-merkintä asettaa valmistajille, maahantuojille, jakelijoille ja asentajille.

Vastaa ennakkokyselyyn, jossa voit kysytään mitkä aiheet erityisesti kiinnostavat sinua. Rakennamme webinaarin sisällön painottaen näitä kiinnostavimpia aihealueita.

Perehdyttämispäivät

Perehdytykset on jaettu kahteen osa-alueeseen.

Sähkönumerot.fi-perehdytyksessä käydään läpi:

• Sähkönumerot.fi-palvelun esittely
  • Tuotetietojen hallinta koko toimitusketjussa
  • Tuotteen perustaminen
  • Tuotteen perustietojen täydentäminen, esimerkiksi kuvien, linkkien, dokumenttien yms. lisääminen

ETIM-perehdytyksessä käydään läpi:

• mitä ETIM-tiedoilla tarkoitetaan
  • miksi ETIM-standardia tulee käyttää
  • miten teknisiä tietoja täydennetään tuotekorteille
  • miten tietoja toimitetaan eteenpäin.

Perehdytykset pidetään verkkokokouksina ja ne pidetään pääsääntöisesti joka kuukauden 1. ja 2. tiistai kello 9.3012.00. Seuraavat perehdytykset pidetään:

• 08.12.2020 ETIM-perehdytys
  • 02.02.2021 Sähkönumerot.fi-perehdytys
  • 05.02.2020 ETIM-perehdytys (poikkeuksellisesti perjantaina)

Tarkemmat tiedot perehdytyksistä ja ilmoittautumislinkit löydät Sähkönumerot.fi-palvelun etusivulta. Perehdytykset ovat ilmaisia.

Tietosuojaseloste