Hyvä sähköalan opettaja

Tähän tiedotteeseen on kerätty sähköistysalaa koskevaa tietoa alan opetustoimintasi tueksi.

Tutustu itse ja tutustuta oppilaasi uusiin Hanketiedot.fi - verkkokansioihin

Suositun Sähkönumerot.fi-palvelun toiminnot ovat monipuolistuneet entisestään. Palvelua täydentämään on luotu Hanketiedot.fi-verkkokansiot helpottamaan kohteeseen asennettavien tuotteiden tietojen keräämistä, listaamista, vertaamista, tallentamista ja jakamista. Projektille voi nyt perustaa hankekansioita ja tallentaa niihin mm. linkkejä Sähkönumerot.fi-palvelun tuotekortteihin, -vertailuihin, -luetteloihin ja hakutuloksiin. Hankekansioihin voi luoda myös omia muistilistoja ja tuotekansioita sekä kopioida niitä muiden projektien tuotevalintojen pohjaksi. Uusi palvelu on tehty helpottamaan sähkösuunnittelijan, urakoitsijan, rakennuttajan ja myyjän yhteistyötä, sillä kansiot voi sähköpostitse jakaa hankkeen muille osapuolille.

Esimerkiksi sähkösuunnittelija voi kopioida Sähkönumerot.fi-palvelussa tekemänsä tuotelistauksen tai -vertailun linkit Hanketiedot.fi-palvelun hankekansioon. Hän voi lähettää sen urakoitsijalle, joka tuotevalinnat tehtyään lähettää hankekansion takaisin suunnittelijan tiedoksi.

Samaan tapaan suunnittelija voi hyväksyttää tilaajalla vaikkapa kohteeseen ehdottamansa valaisimet. Sähkötukkuliike puolestaan saa kerralla listauksen tarvittavista tuotteista yksiselitteisesti linkkeinä Sähkönumerot.fi-tuotekorteille.

Hanketiedot.fi-verkkokansioiden käyttö on maksutonta eikä vaadi ohjelmiston tai applikaation lataamista. Verkkoselain riittää.

Mitä sinun opettajana kannattaa tehdä:

1. Jotta osaat itse täysimääräisesti hyödyntää palvelujen tarjoamia mahdollisuuksia ja opettaa niitä opiskelijoillesi, katso
            - ensin 1 min -video täältä ja
            - sitten Hanketiedot.fi-verkkokansioiden käytön esittely 18 min -video täältä.

Jos haluat kuulla suunnittelijan, urakoitsijan ja tukun näkemykset Hanketiedot.fi-
             verkkokansioista, löydät Mikko Yrjösen, Tomi Alasen ja Joona Jämsän haastattelut
             täältä sivun oikeasta laidasta.

2. Tilaa itsellesi pääkäyttäjätunnus palveluun täältä ja sen saatuasi avaa oppilaillesi oppilaskohtaiset käyttäjätunnukset.

3. Anna oppilaillesi tehtäväksi tutustua uuteen palveluun Sähkönumerot.fi-oppimateriaaleihin kuuluvan uusimman 5. harjoitussarjan avulla.

Sen kuten muutkin Sähkönumerot.fi-oppimateriaalit löydät täältä tai osoitteesta Sähkönumerot.fi > Tietoja ja Ohjeet > Oppilaitosmateriaali.

Sähkönumerolla ja siihen liittyvillä tuotetiedoilla on merkittävä rooli koko toimitusketjussa

Sähköteknisen kaupan alalla Suomessa on myynnissä 250 000 sähköteknistä tuotetta, joiden myyminen ja ostaminen tapahtuu alan yhteisellä koodilla - sähkönumerolla. Sähkönumerot.fi-tuotetieto-palvelun monipuolisten mahdollisuuksien tunteminen on tärkeää kaikille sähköistysalan toimijoille. Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) onkin tehnyt alan oppilaitosten käyttöön oppimateriaalin aiheesta "Sähköteknisten tuotteiden hankinta - Miten sähkönumero palvelee koko toimitusketjussa". Oppimateriaalipaketti  sisältää
32 dian powerpoint-esityksen ja viisi15-30 minuuttia kestävää harjoitussarjaa. Oppimateriaali löytyy tästä linkistä tai osoitteesta sahkonumerot.fi > Tietoa ja Ohjeet. Myös harjoitusten vastaukset löytyvät samasta osoitteesta, mutta tämä - vain teidän opettajien käyttöön tarkoitettu dokumentti - on suojattu salasanalla opettaja.

Miten sähkön rooli yhteiskunnassamme kasvaa? - hyödynnä opetusmateriaalia

Hyvinvointia sähköllä -visio on sähköistysalan järjestöjen - STK, NSS, STUL, Sesko & STEK -
ja 22 yrityksen tai yhteisön näkemys tulevaisuudesta ja sähkön roolista osana jokapäiväistä
elämää vuonna 2030. Visiosta ja sen teemoista on kerätty sähköalan oppilaitosten käyttöön ajankohtaista tietoa opetusmateriaaliksi, joka löytyy tästä linkistä tai osoitteesta hyvinvointiasahkolla.fi/aineistot/esitykset. Opetusmateriaali koostuu 29 diasta, joissa esitellään vision neljää teemaa - esim. aurinkosähkö ja sähköautot - ja niihin liittyviä ajankohtaisia asioita.

Sähkönumerot.fi-lyijykynät oppilaillesi

Jos haluat jakaa oppilaillesi Sähkönumerot.fi-lyijykynät, täytä osoitteesta stkliitto.fi/kynatilaus
aukeava tilauslomake. Toimitamme kynät loppuvuodesta veloituksetta oppilaitokseenne.

Tilaa uutiskirje tästä

Osoitetiedot on saatu STUL:n/Sähköinfon oppilaitosrekisteristä.
Katso rekisteriseloste