Lue viesti selaimessa

Sähkönumerot.fi-tiedottaa extra                                                                                            10.12.2020

Tekniset tiedot (ETIM) - mitä on ja mitä puuttuu?

Täyttöaste

Teknisten tietojen täyttöaste näkyy Sähkönumerot.fi-itsepalvelussa Yhteenveto-välilehdellä. Samalla sivulla näet myös tiedon siitä, kuinka monella tuotteella ylipäätään on teknisiä tietoja ja esimerkiksi onko joillekin tuotteille määritelty vain ETIM-luokka, mutta ei lainkaan varsinaisia tietoja.

Pääsääntöisesti ETIM-täyttöaste on erittäin hyvä, jos se on vähintään 75 %.

Näkymä kaikkien tuotteiden tiedoista, kirjautuneelle käyttäjälle näytetään oman yrityksen vastaavat tiedot.

Mitä tietoja puuttuu

Helpoimmin tarkistat mitä teknisiä tietoja tuotteilta puuttuu näin:

1. Tee Tarkennetussa haun avulla rajaus omiin tuotteisiin tai käytä Tuotteemme-välilehti -toimintoa.
  2. Rajaa tuotteita edelleen esimerkiksi tiettyyn tuoteryhmään, yleisnimeen, sarjaan tai vaikka ETIM-luokkaan työtiedoston luomiseksi.
  3. Siirrä tuotteet Tuotekansioon.
  4. Tee Tuotekansion tuotteista excel-tiedosto käyttämällä Vie ETIM-tiedot Exceliin -toimintoa.
  5. Excelissä tuotteet on listattu ETIM-luokan mukaan omille välilehdilleen. Täydennä puuttuvat tiedot, tallenna excel omalle koneellesi ja vie tiedot järjestelmään käyttämällä Tuotetiedot-välilehden Tallenna ETIM-tiedot -toimintoa.

Vinkki: Tuotekansioon voi tuoda tuotteita myös vapaamuotoisella listauksella (.txt-tiedosto tai leikepöydän avulla) sähkönumeron, toimittajan tuotekoodin tai GTIN-koodin perusteella käyttämällä Toiminnot > Tuo kansioon -toimintoa.

Vanhentuneet luokat

ETIMiä kehitetään jatkuvasti ja siihen mm. luodaan uusia luokkia ja vanhoja luokkia lakkautetaan. ETIM 8 -versio otettiin käyttöön marraskuussa 2020. Voit helposti tarkistaa onko tuotteillasi ajantasaiset luokat Tarkennetun haun avulla:

2. Käytä Lisää hakuehtoja -toiminnon alta löytyvää rajausta ETIM tiedot -> Sisältää poistuneen ETIM-luokan.

3. Vie tuotteet Tuotekansioon ja tee niistä Tuotetietostandardi-excel käyttämällä Vie Tuotetietostandardi-exceliin -toimintoa.

4. Etsi tuotteille oikea luokka esimerkiksi CMT-työkalun avulla. Useimmiten vanhentuneen luokan tiedoissa näkyy uuden luokan tunniste.

5. Täydennä äsken tekemääsi exceliin oikeat ETIM-luokat ja tallenna tiedot palveluun Tuotetiedot-välilehdeltä löytyvällä toiminnolla: Avaa sähkönumero / muokkaa tietoja Tuotetietostandardilla.

6. Täydennä puuttuvat tekniset tiedot kuten alussa kohdassa Mitä tietoja puuttuu -ohjeistuksessa kerrotaan.

Tuotetietojen päivityksestä tieto myös tukuille

Kun tuotetietoihin on tehty muutoksia, on hyvä ilmoittaa asiasta myös tukuille, jotta ne tietävät hakea päivittyneet tiedot Sähkönumerot.fi-palvelusta. Ilmoituksen voi tehdä sähköpostitse alla näkyviin osoitteisiin, tai ottaa yhteyttä oman tukun yhteyshenkilöön:

Muista arkistointi - lasku perustuu tammikuun lopun tilanteeseen

Sähkönumerolasku lähetetään vasta helmi-maaliskuussa, mutta laskutus perustuu aktiivisten ja julkaisemattomien sähkönumeroiden määrään tammikuun lopussa.

Jotta asia ei jäisi viime tippaan, nyt on hyvä hetki arkistoida kaikki ne sähkönumerot, joilla ei enää ole käyttöä. Arkistoinnin voi tehdä myös etukäteen käyttämällä arkistointipäivämäärää arkistoinnin yhteydessä, jolloin tuote arkistoituu vasta kyseisenä päivänä. Muista myös ilmoittaa muuttuneet laskutustiedot!

STK:n toimiston väki on lomalla 21.12.2020 - 4.1.2021

STK:n toimiston väki aloittaa lomailun jouluviikolla ja palaa taas työn touhuun tammikuun 4. päivä.

Muista pyytää uudet tuotemerkit, tuotesarjat ja sähkönumeroalueet hyvissä ajoin (viimeistään 17.12.), jotta Sähkönumerot.fi-itsepalvelun käyttö on sujuvaa myös STK:n loman aikana, sillä näitä toimintoja ei itsepalvelussa voi tehdä.

Hyvää joulun odotusta!

Perehdyttämispäivät

Perehdytykset pidetään verkkokokouksina pääsääntöisesti joka kuukauden 1. ja 2. tiistai kello 9.3012.00. Seuraavat perehdytykset:

• 02.02.2021 Sähkönumerot.fi-perehdytys
  • 05.02.2020 ETIM-perehdytys (poikkeuksellisesti perjantaina)

Tarkemmat tiedot perehdytyksistä ja ilmoittautumislinkit löydät Sähkönumerot.fi-palvelun etusivulta. Perehdytykset ovat ilmaisia.