STK tarjoaa jäsenyrityksilleen mahdollisuuden liittyä mukaan Rakentamisen muovit - green dealiin. Tässä artikkelisarjassa kokemuksistaan kertovat ABB, Ahlsell, Kesko ja Sonepar.
Lue, kuinka Sonepar Suomen laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Tero Pippola vastasi kolmeen kysymykseemme.
Kuinka pääsitte alkuun?
Vastuullisuus ja kestävä kehitys näkyy vahvasti Sonepar-konsernin strategiassa. Yhteiset SBTi:n validoimat päästötavoitteet sitovat kaikkia Soneparin maayhtiöitä, myös Sonepar Suomea.
Jätteiden ja erityisesti muovin vähentäminen on osa kokonaisuutta, joten liittyminen green deal -sopimukseen oli luonteva valinta. Sitoumuksella määritetyt tavoitteet olivat tuttuja jo Soneparin omasta tavoiteasetannasta. Esimerkiksi Vantaan logistiikkakeskuksessa ja valtaosassa Sonepar-myymälöitä kalvomuovin erilliskeräys on ollut käytössä jo vuosia.
Mitä havaintoja omista toimista olette tehneet ja mikä on tärkein oppi?
Yhteistyö toimittajien kanssa pakkausmuovin vähentämiseksi on ollut mielenkiintoista. Olemme tavanneet parin paikallisen toimittajan kanssa ja luoneet yritysvierailujen kautta läpinäkyvyyttä molempien osapuolien toimintaan. Tämä on mahdollistanut yhdessä kehittämisen yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Seuraavan kumppanin etsintä on jo työlistalla. Lisäksi otamme aina yhteyttä toimittajiin, kun huomaamme lähetyksissä tarpeetonta pakkaamista.
Kalvomuovin osalta teimme ison muutoksen jo ennen green deal -sitoumusta siirtymällä ohueen nanomuoviin, joka on vähentänyt merkittävästi Soneparin oman pakkausmuovin käyttöä.
Miten vaativaa on raportointi?
Raportointi portaalissa on vaivatonta ja saamme siitä muistutusviestin keväisin suoraan sähköpostiin.
Tutustu aiheeseen: Yritykset kertovat kokemuksiaan Rakentamisen muovit - green dealista
Lue sarjan myös sarjan muut artikkelit:
ABB Asennustuotteet
AHLSELL
KESKO rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimiala
Kuva Sonepar.